View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis det virkelig er forskjellen mellom hvorvidt siste oktetten i en ip-adresse skal være 1 eller 254, er det en del folk som ikke helt har forstått subnetting. Det er ingen magisk adresse, og nøykatig hva den er, er relativt teknisk irrelevant. For å komme over til et annet nettverk må du tradisjonelt ha en gateway som du uten å kreve routing kan kommunisere med, og det er vanlig å sette dette på enten første eller siste routbare ip-adresse i subnettet. Det er det ikke vits å diskutere på. Enten det være seg et /21, /22 eller /28 nettverk. Hvis du tror at sikkerhet har noe med å "finne" sin gateway til et nettverk er noe som tar tid eller høyner sikkerheten, må jeg beklageligvis informere om at verden nok er mer teknisk avansert enn som så.

Noen liker at vlan-idene har en viss sammenheng med ip-adressene til enheter, andre ikke. Noen skiller nettverkene sine i mindre enn /24-nettverk for forskjellige typer enheter, andre gjør det ikke. Det er smak og behag. Hva som er "best practice" er, i min mening og i denne tråden en void ting å spørre om, da folk med peiling på nettverksdesign gjerne designer nettverkene rundt nåværende behov og framtidige behov for den gitte problemstillingen. Det viktige er at du faktisk har en plan for den videre utviklingen din av nettverket, men det er ikke så veldig relevant for de aller aller fleste.

Best practice i et /24 nettverk for en router med fabrikkinstillinger, levert fra en tilfeldig ISP? Oppsett av flerfoldige routere for å skille trafikk mellom to klienter, og det er enda snakk om "best practice"? Narr meg ikke til å le!. Min default gateway for denne maskinen er 10.24.71.65, og det er første ledige adresse i #64 nettverket mitt.
Sist endret av m0b; 16. november 2014 kl. 08:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.