Tråd: Bli rik?
View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er svært få jobber der du ikke jobber direkte eller indirekte for andre.

Den eneste jeg kommer på i farten som har hoppet rett inn på toppen, er Kim Yong-nam, så de aller fleste klatrer stigen nedenifra og opp, og jo høyere du står jo større blir fallet.
Vet du om mange som bare har hoppet rett inn på toppen?

Bill gates starte i det små og ble med tiden stor, det samme gjelder Olav Thon, som også har jobbet seg oppover. Så om du jobber for andre eller ei er ikke det som er viktig, det er hvilke målsetninger du har og hvordan du benytter deg av de resursene du har og mulighetene som byr seg.
Vis hele sitatet...
Du svarer ditt eget spørsmål der

Investorer jobber ikke for andre. Det eneste investorer jobber med, er å analysere avtaler.

Hvis du er flink nok med dette, mener jeg, så kan du analysere deg fram til muligheter nesten ingen andre ser.

For eksempel: Du har spart opp egenkapital nok til å få lån på 2 mill. Du ser en ledig tomt. Du beregner alle kostnader, og kommer fram til at det vil lønne seg å sette opp et hus der med innleid hjelp til alt, for s å å selge huset.

Du selv gjør absolutt ingenting, bortsett fra å analysere og beregne hele jobben. Om du vil, kan du selvsagt være med og hjelpe til med to hender, for å korte ned tiden og passivt øke motivasjonen til de som jobber der, men du får gevinsten ved salg.

Jeg skjønner at dette er nok ekstremt vanskelig å få til i virkeligheten, men jeg er like fast bestemt på det er mulig.

Det er det samme hvis du skal kjøpe aksjer. Du analyserer regnskapene til selskapet, alle avtaler de har med andre, holder deg oppdatert med oppdragsmengden deres og du forstår markedsmekanisme. Da er det ikke lenger bare snakk om risiko ved å kjøpe aksjen, da blir det investering.

Når man jobber med dette, så jobber man for seg selv. Man er med på å skape verdier, derfor får man skatteletter.

Litt usikker rundt dette temaet enda, men jeg tror også det at man kan opprette virksomheter og investere i sine egne virksomheter. Da har man jo full kontroll over alle investeringene og du har i teorien kontroll over risikoen.

Risiko er i hovedsak mangel på kontroll.


Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hva med å stikke fingeren i jorda, for om det så bare var meg som misforsto det du skriver, burde ikke det alene være nok til at du skrev på en tydeligere måte, slik at ikke det poenget du ønsker å fremme går tapt?

Og grunnen til at jeg skriver til deg som jeg gjør, er den holdningen jeg oppfatter at du har, ut fra måten du skriver på.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i den. Men du trenger ikke å være sarkastisk når du påpeker feil hos andre. Det leder til negativ friksjon.

Men det ER riktig å påpeke feil. Det er sånn vi kan lære.