View Single Post
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Dette er ikke dyrking, men det passer vel alikavell

Skulle tappe bjørk for første gang idag.
Hadde lest masse om den gode smaken på vannet og sett noen youtube snutter.

Fylte opp en flaske, men det smakte ikke digg? Vet ikke hva, men en sikkelig grov skogsmak?

Jeg er absolutt ikke kresen, så jeg lurer på om jeg kan ha gjort noe feil?
Kokte det ned til en tjukk sirup også, da var det veldig likt lønnesirup i konsistens, veldig søt og med denne råtten skog smaken.

Kan jeg ha tappet ett dårlig tre eller skal det smake "rart"

Vis hele sitatet...
Du har mest sansynlig bare vært uheldig og truffet på ett tre med u-smak i seg. Det skal for det meste bare smake som rent vann med en bitteliten søt ettersmak.

Jeg har tappet noen hundre liter av bjørketrær de siste årene og jeg har ikke opplevd noe annet enn en ren og god vann-smak av sevjen, så om det er usmak i det må det endten være noe med træet du har tappet fra eller det geografiske området du tapper i.. mye myr f.eks?


Kan forøvrig bekrefte at bjørkesirup er digg x10, lett syrlig og rett og slett supernice i smaken når det er kokt inn, man kan også justere smaken med hvor mye man velger å koke det inn. veldig anvendelig på alt fra desserter til dressinger, marinader osv

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Føler bare jeg må få sagt det. Hvorfor?
Liker du sirup fra tre? Du vet det finnes i butikken? Liker du vann? Forsøk å åpne kranen på kjøkkenet og sett drikkeflasken/glasset under strålen, eller drikk kjøpevann.
Vis hele sitatet...

Kanskje du skal vite hva du snakker om før du uttaler deg som om du har peiling på temaet?


Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvis det er så digg, hvorfor kan jeg ikke kjøpe det i butikken? Lønnesirup får du i bøtter og spann...
Vis hele sitatet...
Fordi det er idiotisk krevende å utvinne og ikke minst koke ned bjørkesirup, 1 liter sirup krever ca 100-120 liter bjørkesevje. og rett og slett fordi vi ikke har kultur eller tradisjoner for bjørkesirup i norge.

that's why.