View Single Post
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? E-tjenesten får vel fremdeles ikke lov til å samle inn data om personer i Norge?

Jeg er i utgangspunktet ganske opptatt av personvern og privatliv, så jeg føler meg litt som en hykler når jeg sier dette, men slik situasjonen er globalt nå, tror jeg e-tjenesten trenger hjelpen de kan få. Så vidt jeg vet bryr de seg null om sivile anliggende og innenlands-saker, så det hjelper jo litt i alle fall.

Når det kommer til punktet med at e-tjenesten ikke skal klare å forsvare data de samler inn mot utenlandsk etteretning tenker jeg at det er et ganske svakt argument, jeg kan umulig se for meg at disse dataene kommer til å være lagret på maskiner med tilgang til nett etter at det er samlet inn. Hvis man har så dårlig tiltro til e-tjenestens evne til å sikre informasjon, bør man jo være skeptisk til all annen sensitive/militære/strategisk informasjon de allerede lagrer. Jeg tror også det er svært naivt å tenke at utenlandsk etteretning ikke allerede har tilsvarende tilgang på informasjonen som samles inn her uansett.