View Single Post
Utrolig hvor fort denne tråden ble til en klagemur for sutrete menn som føler seg veldig urettferdig behandlet i likestillingsdebatten, eller tar det veldig personlig fordi de er nettopp menn under 23.
Må da gå være mulig å angripe spørsmålet med bakgrunn i fakta selv om det berører en selv?

All forskning jeg har sett så lang tilsier at at menn under 23 er mye farligere i trafikken, en befolkningen generelt og det motsatte kjønn.
Personlige anekdoter og sutring hjelper mye mindre enn å begrunne hvorfor forskjellen i risiko ikke burde føre til en endring, eller statistikk som sier noe annet.

Jeg heller litt mot at av de grunnene nevnt under nedenfor (1, og 2), så er en økning av aldersgrensen til 23 for all type kjøring av bil, uten og gi et ordentlig alternativ, for straffende på den delen av befolkning(svekket evne til å delta i samfunnet) til at det kan forsvare menneskelivene det kunne spart.
  1. kollektivtilbudet i så mange deler av Norge ikke er et fungerende nok til å erstatte bil.
  2. 18-23 år er nettopp tiden mange forlater skole og starter i arbeid, eller med andre ord forlater skole-oppsatte busser mot arbeidsplasser som tenker at "hvordan du kommer deg på jobb er ditt eget problem, så lenge du kommer"(Jeg vet selv fra egen erfaring at det er et av de første spørsmålet jeg har fått i mange jobbintevjuer).

Jeg hadde derimot stilt meg veldig positive til forslag av denne typen istedetfor:
  • Installering av en fysisk fartsgrene på bilder som skal bli brukt av folk i denne aldersgruppen. (Dyrt, men målt opp mot livene som kunne blitt spart, i mine øyne absolutt værdt det)
  • Flere gjennomsnittsfartsmålere på flere utsatte strekninger (Vanskeligere å gjennomføre)

Når det gjelder å endre minimumsgrensen bare for menn, tror jeg derimot det ikke er praktisk gjennomførbart.
Sist endret av Picard; 18. november 2013 kl. 16:46.