View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
Billigere vil det nok bli i utgangspunktet for en vare som utvilsomt vil være av laber kvalitet
Vis hele sitatet...
Om du legger litt innsats i det så kan man da med relativt liten egeninnsats få hjemmebrent av god kvalitet.

Slik jeg ser det er det to måter å gjøre dette på, en er å ha en spiralbrenner eller brenneapparat som gir veldig høy prosent for så å blande det ut med rent vann til du får en % som er passelig til å drikke/blande i drinker.
En annen metode som jeg kjenner flere som gjør er å ha en simpel "plastbrenner" der du får sprit fra 30-45% alt ettersom. Siden denne spriten er lavere prosent vil det være opptil 70% med andre ting der det vil ligge noen ulumskheter, de jeg kjenner som driver med dette kompenserer for dette ved å bruke aktivt kull til å renske dette ordentlig.

Prisen på dette er forholdsvis enkel å regne ut, sukker koster ca. 18kr kiloen og en gjærpakke 20kr. Så med 10kg sukker og en pakke gjær per ladning som gir ca 15% før du destillerer vil du da få ved 100% effektiv destillering ca 4liter ren sprit til den nette summen av 50kr literen.

Ta forbehold om at det er investeringskostnader for å kjøpe inn apparated såvel som kostnader til rensemiddel, aktivt kull o.l.

Om det å lage og bruke et brenneapparat kan virke avansert for en nybegynner vil jeg anbefale å brygge vin til å begynne med. For å brygge vin trenger du strengt tatt bare et gjæringskar og noe å gjære på. Dette kan være alt fra ferdige vinsett, selvplukkede frukter og bær eller enkel butikkjøpt juice.
Sist endret av Unsub; 30. april 2014 kl. 17:57.