View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
aeon_illuminate: Det er ikke annet enn direkte komisk at du mener nyhetsbyråers dekning av enkeltsaker er for anekdotiske av natur og derfor ikke kan stoles på, gitt tidligere diskusjoner vi begge har deltatt i.

Det finnes så vidt jeg vet ingen fullstendig statistikk på antall steininger for eksempel, for det er en kjent sak at islamistiske styrer ikke er veldig interesserte i å oppgi akkurat hvor mange som har blitt henrettet gjennom steining, blitt pisket eller fått hender eller hode kappet av. Mange av disse henrettelsene er heller ikke direkte statlig beordret, men et resultat av mer lokale shariaretter. Vi vet imidlertid at det skjer i rimelig stor skala (se link i neste avsnitt). Vi vet også at steining, for å bruke det eksempelet, er offentlig straffemetode i blant annet Iran, Saudi-Arabia, Sudan, Qatar, Nigeria og Jemen.

Organisasjonen International Comittee Against Execution har samlet sammen 150 konkrete tilfeller av steining mellom 1980 og 2010 bare i Iran, noe som burde være mer enn tilstrekkelig til å vise tydelig at steining faktisk forekommer, og ikke bare er en busemann vestlig media har forsøkt å trylle frem.
Vis hele sitatet...
Komisk, javel din mening dét.. Men du må jo skjønne at det er anekdotisk, for du har vel fulgt med i mediebildet de siste 5-6 årene vel? ..Og hva er det som er fryktelig populært iblant vestlige massemedier? Jo nemlig framstilling av krig og ulike typer elendighet i Midtøsten. Forskjellige enkelthendelser tas frem og slås stort opp for å provosere samt sjokkere det vestlige publikumet.
Nokså lite i vestlige medier er det om forskjellige suksesser og progresjon i Midtøsten, riktignok er amerikanske, fransk og særlig britiske medier flinkere til dette ift de norske.

Altså, jeg skal ikke under noen omstendigheter påstå her at det ikke bedrives avkutting av hender og likn. systematisk på steder Saudi Arabia og Yemen. Men hva hadde man forventet egentlig - landet styres jo av en wahhabistisk kongefamilie og et wahhabistisk presteskap som begge har hverandres fingre opp i r***, og som appåtil har suspekte politiske avtaler med både USA og Israel (men det er nå helt offtopic).
For meg høres det ut som om du mener dette er dagligdags i muslimske land. Mmmhm nei, ikke fullt så, til og med faktisk ikke i sjiaislamske Iran. For Saudi Arabia skal jeg ikke snakke, dem har jeg mindre kunnskap rundt.
Det er nettopp dette som er problemet med sharialovgivningen, den er ulik fra sted til sted og fra person til person. Land med bedre sosioøkonomisk situasjon har typisk mindre brutal sharia enn dårlige stilte land. Bare sammenlikn to "strikte" land, Dubai og Yemen.

Jeg spurte jo om tall og greier, og du tok fram tallet 150 steininger i Iran. For å sette dette noeslags perspektiv, så kan jeg jo vise til at det har skjedd 1359 konkrete tilfeller av delstatlige/føderale henrettelser i USA, i omtrentlig lik tidsperiode. Dette er gjort og godkjent av den amerikanske staten altså, og henrettelser i privat regi (eks redneck-nedskytinger av skoleunger) er ikke tatt med.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, men det er vesentlig bedre enn en del andre. Det er dessuten riv ruskende irrelevant for moralen i offentlig (og utenomrettslig) steining.

Og hvor konsekvent er du villig til å være? Hvis vi ikke kan kritisere steining uten å måtte påpeke, med dypeste alvor i stemmen, at enkelte norske arbeidstakere føler at sjefen er slibrig, så må vel dette gjelde omvendt også? Ville du synes det var på sin plass å påpeke at kvinner blir steinet for bagateller andre steder i verden når noen sier at de opplever at sjefen er slibrig? Ikke? Vel, det er hundre ganger mer idiotisk å antyde at det skal gjelde andre veien.
Vis hele sitatet...
Vel, det spørs også hva du ser etter. Mye av det som er bedre er mer eller mindre direkte på bakgrunn av bedre levestandard og bedre økonomi i hele Vesten vil jeg si. La oss ta igjen Dubai som eksempel - hvorfor flytter store mengder styrtrike vestlige mennesker dit hvis det er såpass umulig pga sharialovgivningen og statsreligionen islam? Og akkurat steining er noe som blant islamske lærde er en meget kontroversiell sak, det praktiseres tilnærmet overhodet ikke i annet enn teokratier og de aller fattigste landene.

Men klart, jeg sier jo ikke at "vi vestlige" har akkurat dårlig moral over hele fjøla.Og klart vi kan kritisere og være fordømme barbariske forhold, som det nevnt før. Men påpeker som Hardtliv2013bwoi at dette individualistiske og nyliberale samfunnet vi lever i og det familiære og kollektivisktiske nedi ''ørkenlandene'' har sklidd temmelig langt fra hverandre i kultur og forståelse. Nå om dagen er en semittisk person langt mer fremmed enn en asiat i Europa. Hvorfor, jo fordi asiaterne har tillagt seg vestlig kultur og skikker..
Det har ikke folk fra Midtøsten i like stor grad, om vi ser bort fra land som Tyrkia, i nord-Afrika og enkelte gulfstater m.mer.


Sitat av Provo Vis innlegg
Vi bør misjonere ut menneskerettigheter og gjøre det vi kan for at alle skal få nyte godt av dem. Ikke bare oss. Om, og eventuelt hvordan, dette bør påtvinges noen er nok en gang fullstendig irrelevant for moralen i steining og tradisjonens og praksisens teologiske fundament.
Vis hele sitatet...
Ja menneskerettigheter er da virkelig flotte de, men vil du virkelig misjonere dette nesten som en religion? Er det dét som er målet ditt, at alle skal bli like som 'oss'?

Og gir ikke muslimenes egne samfunn dem også enkelte friheter og rettigheter, eller er bare religiøst fengsel alt sammen?

Sitat av Provo Vis innlegg
... antyder du at en kvartpart av kvinner som mistenkes for utenomekteskapelig sex, eller bare leier en annen mann, må drepes eller lemlestes på brutalt vis før det kan måle seg med umoralen i "glasstaket" her hjemme? Hvis ikke, hva er egentlig poenget ditt?

Det gjelder forsåvidt mer allment også. Hva er egentlig poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Poeng 1 var at steining hverken er stort er fryktelig utbredt, selv om noen vil ha det til at det er. Se noen linjer opp og sjekk tall.
Poeng 2 var at hvor stor frihet kvinner har er forskjellig, og at de har rmielig stor frihet sett opp mot at de lever i et teokratisk diktatur. Francos Spania var ikke det lille fnugget bedre, men dét betyr ikke at Iran i seg selv er milde på noen måte. Igrunn så bør de presses hardt på kvinners rettigheter og straffemetoder.

En annen ting å nevne i sammenhengen er at med Rouhanis presidentskap vil vi sakte men sikkert se reformer på mange områder. Allerede nå er den kalde krigen imellom USA og Iran delvis over, og jeg kan også nevne at det er reformer i gang i Saudi Arabia, instituert av kongefamilien og famøse kong Abdullah.
Ting er ikke bare svart-hvitt.