View Single Post
Legevendelrot, eller Valeriana officinalis som den heter, kan inntas på flere måter. Den har opp gjennom historien blitt både spist og røyket, men mest praktisk for deg vil nok være å lage en te, og hvis formålet er å få bedre nattesøvn så anbefales det å også bruke Hops-blomster (Humulus lupulus) i teen.

Hops er en nær slektning av cannabisslekten men inneholder ingen cannabinoider. Den inneholder derimot et stoff som heter Lupulone som gir en beroliogende effekt. Kombinasjonen av disse to plantene er vel utprøvd, og bekreftet virkningsfullt.

Legevendelroten inneholder et stoff som heter valeranone, som antas å være ansvarlig for dens beroligende effekt. Den inneholder også et alkaloid som heter actinidine, som muligens er det stoffet i planten som tiltrekker seg katter, og som gjør at planten også kalles cat weed.



Kalmusrot (Acorus calamus) inneholder store menger essensielle oljer, som igjen ineholder en rekke stoffer. Disse er: decadienal, caryophyllene, humulene, curcumene, ß-asarone samt de bitre stoffene (bitter principles) acorone, neoacorone og acorine. Den inneholder også tanning agents og mucilage. Den kinesiske kalmusroten inneholder enda flere stoffer, som for eksempel a-asarone, eugenol, safrol, a-humulene og sekishone.

Ved inntak av kalmusrot er også te en enkel og grei løsming.


Alle disse plantene er psykoaktive, altså du kan kalle effekten for en slags rus, men de er jo ganske milde psykoaktiver sett i sammenheng med mange andre mer utbredte "rus-planter". Jeg har dog ingen personlig erfaring med dem, så mer kan jeg ikke si om den saken =)



Disse tablettene fra helsekostshoppen har jeg ingen peiling på, men jeg vil tro det er bedre å sende en mail direkte til dem hvis du lurer på noe ang deres produkter.
Sist endret av mentalmelt; 13. mars 2008 kl. 23:44. Grunn: skrivef.