Tråd: Hvor er jeg?
View Single Post
Jeg sitter igjen med inntrykket, av du ikke forstår hva et instinkt er...
...men tvi tvi.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Så du mener at instinkter ikke er en del av deg. Ok....
Vis hele sitatet...
Jo vist har jeg instinkter, men jeg mener dem ikke er en del av min personlighet.

Ja, jeg vil påstå at en liten maur har personlighet ,
Vis hele sitatet...
Så du kan da skille to maur på personlighet? F.eks. at den ene er mye snillere enn den andre.

like mye som en edderkopp har det ,
Vis hele sitatet...
Det samme som over. "Edderkoppen Kåre i terrariet mitt er så følsom altså! Han klarer bare å drepe mygg og fluer, mens sommerfugler slippes fri." Er dette et lignende scenario du kjenner deg igjen i?

like mye som en fisk har det, like mye som en frosk har det , like mye som en firfisle har det ,
Vis hele sitatet...
Her begynner det å bli farlig å generalisere. Enkelte fisker, amfibier og andre reptiler har antageligvis personlighet, ja, men ikke alle! Slik som steinbitt har antageligvis personlighet, men jeg tviler sterkt på om ei ørekyte har det. Jeg har bl.a. sett på dokumentar en tam kongekobra (Snakebites "king of the cobras"), som barna til slangetemmeren (da mener jeg ikke i tradisjonell forstand!) sitter å koser med. Den har fult sett med gifttenner og -kjertler. Den viste heller ikke tegn på aggressivitet. Mens den samme kongekobraen reiste seg opp og spilte ut hetten ved synet av bikkja. Jeg har også sett en nettpyton som antageligvis ble sint. Noe som jeg mener peker imot at disse 2 slangene har personlighet. Og jeg ble sint av å se slik idiotisme utført av "slangeeksperten" Austin Stewens, når det gjelder nettpytonen. Han minner meg mer om en idiot med ADHD, som har gått lenge på medisin, men har bråsluttet. Mens Steve Erwin var faktisk mer på dyrets nivå, og køddet ikke så mye med dem. Du kan se hvordan det går her når Steve håndterer en dødssnok (death adder). Denne får kobraer flest til å virke ugiftige! Og hadde vi byttet ut Seteve Irwin med Steven Austin her, så er jeg nesten sikker på, at Austin vært en død mann!

like mye som en rotte har det, like mye som en lemur har det , like mye som en apekatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt, at disse ikke har personlighet! Men av disse 3 er det rotta som har minst (minst hjerne).

Og om du ikke er enig i det kan du kanskje fortelle meg hvor påstanden min feiler.
Vis hele sitatet...
Jeg mener påstanden din feiler, at du antageligvis ikke helt vet hva som er personlighet, og hva som er instinkt. Ikke det at jeg klandrer deg, for dette er et vanskelig tema! Og jeg mener at en bør ha rimelig gode biologikunnskaper, når man tenker på dette. Ellers "kan det bære galt av sted".

En del av min personlighet snur hodet etter fine damer på gata. Dette er kanskje 50% eller 100% instinkt. Men du mener vel kanskje det var noe min far lærte meg?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke din far, men din sosiale krets, og den kulturen du vokser opp i. Dette er helt klart en innlært egenskap. Hvis dette er instinkt, hvorfor snur ikke homsene seg etter kvinnfolk slik? For hvis det er et instinkt, så snur alle mannfolk seg etter damer, eller? Kanskje det også er kulturer, som menn ikke snur hodet etter damer, men omvendt?

Og til Slashdot , som jeg sier er genene forklaringen , og har ikke noe annen forklaring.
Vis hele sitatet...
Jeg og Slashdot (tror jeg) forstod det ikke slik, hvis så beklager jeg missforståelsen!

Men forsøk å forklare hvordan det er mulig å kode så forskjellig reaksjon på to nesten like snoker i skogen inn i genene. Jeg blir i alle fall fascinert.
Vis hele sitatet...
Det er 2 forskjellige forklaringsmodeller:
-Rett og slett genetisk variasjon. En har gen(er) på f.eks. kortere lunte enn den andre.
-Forskjellig oppvekst og erfaringer. Så dem har lært annen oppførsel.

Og her kan det være "enten eller", eller "ja takk begge deler".