View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg lurer egentlig på hva som er poenget med denne testen? Det er jo god underholdning så klart, og en slags type selvhjelp kanskje om man ikke vet hvem man er. Men helt egentlig så kan man jo ikke bruke dette til noe? Eller tar jeg feil her?

Lurer bare på hvorfor du vet så helvetes mye om det, når oss andre neppe ser på det som noe spesielt mye viktigere enn en personlighetstest på facebook. Med andre ord; underholdning når man kjeder seg på PCen.
Vis hele sitatet...
Om du leste åpningsinnlegget er poenget med denne testen et variert utall muligheter. Den kan brukes til å bedre forstå seg selv, mennesker rundt seg, samfunnet vi lever i, sosiale forskjeller etc etc. Det er ikke selve testen som er så utrolig viktig, men de 16 forskjellige personlighetstypene. Det fins dårlige tester og det fins gode tester, derfor også muligheter for at et blir ulike resultater fordi de ulike testene måler en smule forskjellig. Man trenger absolutt ikke en test dersom man er trygg på hva/hvem man er (hvordan man tar avgjørelser, observerer verden, sosialiserer, kommuniserer etc).

Jeg ble første gang introdusert for MBTI for rundt 10 år siden, så jeg kan da naturlig nok ganske mye om det. Jeg kjenner MBTI såpass godt at jeg ofte kan putte personer i kategori etter 5 minutter.

MBTI er ikke astrologi, det er egentlig ganske simpelt. Det handler om hvordan mennesker tar avgjørelser og prosesserer verden rundt seg. Når man først vet hvordan de ulike kombinasjonene tilpasser tankemønstrene er de ikke så veldig vanskelig å skjønne hva mennesker er. Jeg er ENTP, som også er en type som ser mennesker lett, er flinke observatører og analytiske tenkere. Jeg forstår bare MBTI ganske mye bedre enn gjennomsnittet.

Jeg skjønner at noen kan fnyse og le, og se på det som ren underholdning. Men jeg tror virkelig jeg har blitt en bedre menneskekjenner ved å forstå de ulike personlighetstypene. MBTI gir at ganske greit bilde av hvordan vi mennesker tenker og er forskjellige i måten vi observerer verden på og prosesserer informasjon.

Du kan bruke resultatet det til å jobbe med dine svakheter. Feks vil jeg svart/hvitt si at mine største svakheter er alle mine motsetninger. Min komplette motpart er ISFJ. For meg vil det bety at jeg feks bør jobbe med mine organisatoriske ferdigheter, eller blir mer omsorgsfull. Dersom man fordyper seg litt i det kan man lett "diagnosere" mennesker man møter på sin vei, og jeg tror det vil gi en mer aksept og forståelse for hvordan og hvorfor mennesker er som de er. Jeg tror det er viktig å forstå hva noen kan se på som en svakhet kan være en styrke for andre, og vi kan lære av hverandre. Feks jeg som ENTP er en impulsiv karakter som vil leve i nuet, alltid ta inn det som er nytt og spennende etc, og jeg er utrolig dårlig å planlegge, kan kanskje også være såpass lite dømmende at jeg blir godtroende. Dersom jeg ikke hadde vært det hadde jeg i mine øyne gått glipp av mye spennende og ikke vært så mange erfaringer rikere.

Sitat av entropi Vis innlegg

Ok, nå har jeg tatt fire ulike tester og fått en ENTJ, to ganger ENFJ og en ESFP. Så da er det vel ENFJ som leder da. Den ene av dem var en ENFJ - A, forresten. Så ikke hva den A-en var.
Vis hele sitatet...
Dette betyr rett og slett at du er usikker i dine svar. Er man konsis og bestemt vil man etter høy sannsynlighet får de samme resultatene gang på gang. Som jeg har nevnt tidligere; tenk på hvordan du ville oppført deg, tenkt, reagert, handlet i 9 av 10 tilfeller. Hovedregel framfor unntak. Prøv å ha så lite svar som mulig sentrert.

ENFJ- A, betyr bare at en er assertive, så i den testen har du vært konsis i dine svar og de stemmer med hverandre. Ikke la testene diagnosere deg med "da er det vel ENFJ som leder da" ettersom det er det resultatet du har fått flest ganger. Dersom du setter deg litt ned og fordyper deg blir du nok å forstå sammensetningen av de ulike kombinasjonene bedre, og hva som gir de ulike resultatene. En test er ikke nødvendig om man kan systemet godt nok.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvordan kan egentlig en karakter fra en film/serie ta en sånn test?
Vis hele sitatet...
Akkurat som nevnt tidligere kan man "diagnosere" fiksjonelle karakterer på samme bakgrunn som at jeg kan gå å "diagnosere" mennesker jeg ikke kjenner. Det handler om hvordan de tar avgjørelser, tenker og observerer verden, oppfører seg i sosiale settinger, formulerer seg osv. Det er et logisk og ganske vanntett system, og fiksjonelle karakterer kan ofte være lettere å putte i kategori enn mennesker ettersom de ofte er ganske svart/hvit, ond/god.

Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Husket ikke hvordan prosentene lå forrige gang, men mener de svinget endel, og at jeg hadde ganske lav prosent, og ikke var langt unna å bytte "side" på et par av bokstavene.

Tok alle 3 på nytt nå, linket også med prosentene.
ADVENTURER (ISFP-A) - ESFP - ESTP
Ser at jeg får
Extravert(9%)
Extravert(27%)
Extravert(65%)
Som er ganske store variasjoner...


Jeg holder fremdeles med Dongerino og ser ikke stor verdi i disse, og at de kun funker som enkel underholdning. Synes også at det er sykt at noen bruker dette til å evaluere noen i en jobb-situasjon, eller setter noen tillit til disse generelt. Føler at noen tjener mye mere penger på disse testene enn det de burde gjør
Vis hele sitatet...
Jeg synes faktisk ikke det er så dumt. Testene forteller veldig mye om hvordan du reflekterer og prosesserer verden rundt deg. Det kan brukes til å sette sammen ideelle teams i jobbsituasjoner feks.

ESTJ og ENTJ er feks de største alpha mennene der ute, de som vil lede og gjerne tar styringen. De har lett for å bli misforstått av hverandre, og de tenker utrolig forskjellig om hvordan en gruppe feks skal bli ledet. Disse to personlighetstypene krasjer veldig fort i en team situasjon hvor de begge to vil kjempe for å lede i riktig retning. Selvfølgelig er man bevist på den andres styrker og svakheter kan det selvsagt fungere, men det innebærer to personligheter som er selvbevist og høyt utviklet på sine svake sider. Nettopp derfor tror jeg MBTI er veldig viktig, er man bevist på seg og sin personlighet men også mennesker rundt seg kan man lettere samarbeide, og bygge hverandre opp framfor å ha "dumme" diskusjoner som ikke går noen vei, fordi man ikke forstår hvorfor det andre mennesket tenker som det tenker osv.