View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her på berget ser det derimot ut til at man skal lære seg én bestemt notasjon først (det er som kjent bare én måte å skrive en tekst på...), så skal man pugge en standardisert fremgansmåte og noen formler (som selvsagt er ekvivalent meed matematisk forståelse), og først så kan man begynne å gjøre matematikk. Om du får riktig svar spiller ingen rolle, det viktige er at du bruker riktig notasjon, fremgangsmåte og formel. Slik var det da jeg gikk på skolen, og slik er det faenmeg fortsatt. De bedyrer at så ikke er tilfelle, men den eneste endringa jeg kan se er at de har øksa i pensum og endret notasjonen. Igjen. Dette gir virkelig flashback til skolen... "Bra jobba, Myoxo! Alle svarene dine er riktige, men jeg fatter ikke hvordan du kom frem til flesteparten av de. Husk å skrive ned mellomregninger. Du bruker dessuten helt feil fremgangsmåte i oppgave 5. Tema for denne prøven er algebra, ikke geometri! 3-"
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig. Slik var det når jeg gikk på skolen også - gjennom u.skolen,regnet jeg enkelt ut korrekte svar på de mer avanserte regnestykkene, delvis ved hoderegning og delvis ved å "skrive ned" stegene. Men, i følge lærer var det "feil fremgangsmåte og da kunne jeg like godt bruke kalkulator". Enden på visa der ble at jeg droppet å bry meg med dette faget, og endte på en svak toer i matte på vgs (hadde kun et år matte på allmenn, så gammel er jeg).