View Single Post
Sitat av Latrakx Vis innlegg
Tenkte at lærere kanskje prøver å bruke begrepene i læreboka for å unngå forvirring hos elevene (kan egentlig si det samme om kunnskapsløfte), men blir egentlig opp til læreren ja.
Kan bare snakke fra egen erfaring, men jeg brukte ikke kunnskapsløft eller læreplanen for å sjekke at jeg kunne alt, derimot fikk vi en liste skrevet av faglærer.
Poenget var at når det ikke spesifiseres hvilke begreper som skal brukes så blir det opp til lærer, vil da påstå at det er naivt å forvente at alle elevene er vant til samme begrepene.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg først og fremst om matematikk på ungdomsstrinnet og vgs her, fordi det er det jeg kjenner til.

Og jeg tror faktisk du tar litt feil, for er det ett dokument som styrer mer enn noe annet i skolen, så er det eksamen. Og vi vil jo at elevene skal lykkes på eksamen, så vi jobber mye med formuleringer og fagbegrep som brukes på eksamen (det kommer hvert år ut en tjukk blekke som lærerne plikter å gjøre seg kjent med, og den inneholder diverse om oppgavetyper, symboler, begreper osv. som elevene må være kjent med når de kommer på eksamen).

Vil du endre skolen, må du endre eksamen. Eksamen er så styrende at jeg tør påstå at alle ungdomsskoleelever i Norge lærer de samme begrepene - gjennomsnitt, typetall, median og variasjonsbredde er noen av dem.

Det er ikke læreboka som styrer undervisningen. Det er eksamen som styrer lærebokforfatterne - og lærerne.