Tråd: Eqology jobb
View Single Post
MLM-ing er i mine øyne en morsom og interessant bransje, men som dessverre har fått mye negativ omtale av alle pyramidespillene som var en del omtalt i media for et par år siden. Eurosmart, 1% community osv., hvor folk invisterte summer mot lovnader om gevinst. Slike type "selskaper" er idag ulovlig i Norge, og kan fint kalles pyramidespill, nettopp fordi det var det dem var. Har en i familien som tjente gode penger på det, men også kjent med et par som tapte på det. I slike spill er egentlig foretningsideen enkel; Du invisterer x-kroner og skal få andre til å invistere x-kroner, og hvis mange nok biter på så har du tjent penger. I tilfeller som dette er det jo åpenbart at de som skulle tjene penger på det, ville tjene av de som tapte penger. Altså; Pengene de som "tjente" på dette, var pengene til de som tapte på dette.

Det mange nå gjør er å dra alle selskaper, som har noen få likhetstrekk i markedsplan, under samme kam. Du har enda en del useriøse aktører innenfor MLM-bransjen (mange av dem fra USA hvor lovverket vel sikkert ikke er like strengt), men også flere seriøse aktører med solide forretningsplaner.

Direktesalgsforbundet er et forbund hvor selskaper innenfor MLM-ing kan søke om medlemskap, hvorpå forbundet får full tilgang til markedsplan, omsetningstall, styre, ledelse osv., og på bakgrunn av dette enten godkjenner selskapet som en seriøs aktør med en bærekraftig og sunn foretningsplan (omsetning kommer i hovedsak fra kundemasser kontra rekrutering av personer). Dette kan man dog lese på deres nettsider, og også se hvilke selskaper som er "godkjent".

Jeg tror egentlig at det er opp til hver enkelt å finne ut av om man liker bransjen eller ikke, men å hevde at alle selskaper innenfor dette er et pyramidespill, og det uten å ha faktisk sett på hva det dreier seg om, er for min del bare uvitende og snålt, da man faktisk ikke veit hva man snakker om.