View Single Post
må si jeg personlig er veldig for innvandring, men jeg ser et par problemer med for mange innvandrere. dette har ingenting med rasisme osv. personlig syntes jeg det er oppfriskende at vi har et flerkulturelt samfunn, men det er det økonomiske som jeg ser som et problem. vi i Norge har en av de rikeste befolkningene i verden. det gjør landet vårt veldig attraktivt å flytte til. dette er ikke bare negativt for Norge, men fra landene disse folkene de flytter fra. de som har en utdanning, om det er medisin eller mekaniker, er viktige for samfunnet både i Norge og i utlandet. at disse personene har lyst til å tjene mer og leve her er på en måte deres egen sak, men de lar sitt eget land dø ut ettersom de vil miste veldig viktig kompetanse. dette gjelder først å fremst uland og generelt økonomisk svake land.

det er også en annen ting som er et problem som man ser i Norge. arbeidsplassene til de som har bodd i landet en lengre tid blir tatt over av utlendinger. dette er ikke bullshit selv om flere tror det, kan personlig ta fra transport yrkene som blir lagt helt om. dette er spesielt polske og andre europere som kommer for å tjene penger for å så bo hjemme. dette skaper et problem for den aktuelle yrkesgruppen med at de mister jobbene sine og at deres inntekt blir tydlig lavere. leste en artikkel om en Polsk bussjofør som bodde som en konge i polen med hjelp av en jobb som i Norge ikke er like atraktiv som mye annet. her ligger det en positiv og en negativ side. ja vi kan trenge flere personer i disse yrkene, men dette kan gjøre at lavt utdannede og liknende som har bodd i norge hele livet ikke får den muligheten og kan ende på nav eller likende. dette er et litt søkt eksempel jeg vet, men det viser litt av poenget mitt.

personlig håper jeg på at vi får en litt strenge innvandrings politikk, men ikke så streng at den kulturen vi skaper i dag blir borte. jeg tenker for meg selv at dette for det meste er viktigst for mennesker som kommer fra uland eller svake økonomiske land så de heller kan bruke egen kompetanse i landet sitt.