View Single Post
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
52
Jeg tror det har fint lite å si om du begynner på for eksempel karate eller taekwondo (spesielt siden du ikke bryr deg om hvor effektivt det er i en reell slåsskamp), uavhengig av stilart er sannsynligheten stor for at du kommer til å like det når du har den gode innstillingen det virker som du har nå. En del nykomlinger innen kampsporttrening har problemer med å komme seg skikkelig inn i systemet på grunn av de tilsynelatende meningsløse ritualene, fremmede begreper/gloser og hierarkisystemer, men siden du har lyst på noe "litt dypere", høres ditt utgangspunkt ut som et godt et.

Jeg har kun trent WTF Taekwondo og er veldig fornøyd med det, og likte det også godt i begynnelsen selv om jeg ikke hadde noen kampsporterfaring fra før. Om du har råd til å bruke litt penger i måneden på treningen (og har tenkt å trene en del så det lønner seg), kan jeg anbefale MUDO-instituttet hvis det finnes i nærheten av der du bor. Det er et privat taekwondoinstitutt, som er rimelig dyrt, men de har et veldig strukturert opplegg med klare inndelinger i pensum så det er lett å sette seg inn i fra begynnelsen av. Og noe jeg syntes var en veldig stor fordel hos dem med tanke på å komme i form raskt da jeg trente der, er at de har noe de kaller "Mudo Basic", som de beskriver som noe sånt som "Effektiv trening med enkle slag og spark til musikk". Høres ganske harry ut, men er rett og slett en effektiv måte å få kondis og styrke opp på et akseptabelt nivå, og få drillet inn grunnteknikker fra tidlig av (det gir også mer styrke i armene og bedre slagteknikker enn det som er vanlig hos tkd-utøvere, som du kanskje vet er fokus i tkd veldig mye på spark). Ikke alle som liker den typen trening, men jeg har i hvert fall hatt stor nytte av det som et supplement til vanlig taekwondo. Mudo har også en ordning med gratis treningsperiode på to uker, så du kan finne ut om du liker treningen der eller ikke.

Men for ikke å utbrodere i all evighet, er egentlig hovedrådet mitt: Finn deg en klubb i nærheten slik at det er enkelt å komme seg på trening, besøk stedet for å se om folkene virker trivelige og om treningstidene passer for deg, begynn å trene.