View Single Post
Sitat av Door145 Vis innlegg
Hei! Etter mye tenking så har jeg kommet fremt til at buddisme er den eneste som gir mening for meg, men jeg vet for lite om den. Slik jeg tenker så lagde menneskene gud, ikke omvendt, og buddismen tror ikke på noen gud?
Så er det noen buddister her egentlig? Jeg har veldig lyst til og lære mer om denne religionen, er det noen dokumentarer jeg kan se?
Vis hele sitatet...
Det finnes masse dokumentarer på youtube, selvsagt, men jeg kommer ikke på noen spesielle jeg har sett, som bør anbefales som grunnleggende introduksjon.

For å lese seg opp -og få en oversikt over Buddhisme som helhet vil jeg imidlertid anbefale boka "Buddhismen" av Knut A. Jacobsen. Sannsynligvis den beste introduksjons-boka om buddhisme på norsk, med tanke på heldekkende og konsis informasjon. For å lese spennende og inspirerende buddhistiske tekster på norsk, kan det være kjekt å starte med "Buddhas fortellinger" fra en bokserie ved navn "Verdens Hellige Skrifter" og "Dhammapada" som er et konsist buddhistisk diktverk - også utgitt av Verdens Hellige Skrifter-serien. Denne bokserien utgir originaltekster fra ulike religioner på norsk (noen ganger oversatt til norsk for første gang, dvs. at en del tekster ikke har vært tilgjengelig på norsk tidligere). Og alltid i fin, dekorert hardperm.

Selv er jeg mest interessert i Tibetansk buddhisme/vajrayana-retningen innenfor buddhisme, og under er lenker til to grupper av vajrayana-buddhisme med sanghaer og tilstedeværelse i flere deler av landet:

Karma Tashi Ling: tibetansk-buddhisme.no
Diamantveibuddhisme: buddhisme.no

En god samling informasjon på engelsk:
berzinarchives.com

Håper dette er til hjelp for den interesserte.

Buddhas Fortellinger - Verdens Hellige Skrifter
Dhammapada - Verdens Hellige Skrifter
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=4749365
Et utvalg av engelske oversettelser av Dhammapada på nett.