View Single Post
Det må være et av de dårligste rådene jeg har hørt:
"Denne bransjen blir utnyttet, lev med det"

At det er mye rot i bransjen er det ikke tvil om, men det blir selvsagt ikke bedre av at alle stilltiende godtar å bli utnyttet.

Organiser deg TS og stå på dine rettigheter. Ugyldige oppsigelser er barnemat og lekestue for fagforeningens advokater og det er den eneste måten det kan bli bedre i bransjen.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg omformulere meg, slik at poenget kommer bedre fram.

Ts er dette en jobb du gjerne ønsker å beholde? Har du kontrakt? Og dersom du har kontrakt hva er din stillingsbrøk, stilling og jobbinstruks?

Uten å kjenne din konkrete sak kan jeg si på bakgrunn av egen og andres erfaring at mest sannsynlig så har du ikke en skikkelig kontrakt. Og den kontrakten du evt. har er stillingen gjerne spesifisert som restaurantmedarbeider eller hotellmedarbeider, slik at du er ansatt som potet og kan brukes over alt på huset. Gjerne stillingsbrøk under 100% som gjør at ledelsen vil forsøke å vri seg unna overtid. Vaktlister er kun en del av vaktene du får. Du kan også selv sette deg opp på andre vakter/ekstra vakter. Og i travle perioder vil ledelsen se på det som en selvfølge at alle ansatte bidrar langt utover det en kan og skal forvente ihht til lover og regler.

Det er helt vanlig at kontrakter om de finnes er vage, så vage at det blir vanskelig å stå på kravene. Bransjen er også så sleip at jeg tviler på at det finnes en skikkelig kontrakt, og dersom han krever overtid så vil han oppleve at ha skvises ut av vaktlisten. Siden han mest sannsynlig ikke kontraksfestet timetall/100% stilling så er det arbeidsgivers "rett" og skjære ned på timetallet. Om du tror hotell & restaurant forbundet kjører en sak pga av 70 timer så er du i beste fall godtroende. De kommer ikke med en ugyldig oppsigelse, de bare gir ham mindre og mindre vakter til han er nødt å slutte selv.

Du må gjerne organisere deg, og forsøke å stå på kravene. Men om du trenger jobben og timene så er mitt råd enkelt. Shut up and put up.

Ta det som en mann og tenk at dette er midlertidig.
Sist endret av frtoretang; 6. juli 2015 kl. 13:05.