View Single Post
Haiking kan være farlig for både sjafør og haiker. Du har både tilfeller hvor sjafører har forgrepet seg på haikere, drept, banket eller ranet haikeren. De samme eksemplene har du på haikere. Derfor er det som noen har nevnt, alltid lurt å være minst to haikere og to i bilen, samt at man holder verdisaker unna nevenyttige personer.

De som har kjørt taxi eller pirattaxi vet at folk kan være ubehagelige når man sitter i en annens bil.

Likevel finnes det mange gode ting med det å ta på haikere. Det er miljøvennlig, solidarisk og hyggelig. Samtidig kan det være en opplevelse, i og med at du møter en person(er) som du aldri ville møtt på noen annen måte. Jeg og en kamerat tok en gang opp en fra Polen som visste seg å være polsk politiker som reiste i Norge for å lære av Norsk politikk. Men da han kom til Norge kjøpte han en flybillett til Bodø som grafset i han store deler av reisebudsjettet. Og da han så hotellprisene i Bodø, begynte han å skjønne at dette bar galt. Så han hadde haiket i fire dager for å komme seg sørover igjen. Han hadde gitt opp hele greia med å sjekke ut norsk politikk. Det han ikke visste var at kameraten min var kommunestyrepolitiker, noe som ble en av de bedre bilturene jeg har vært på.

I tillegg har jeg hatt noen koselige turer hvor jeg har haiket selv. Måtte rekke et fly på en lørdag om morgenen fra Bodø til Tromsø. Flyet gikk 0730 og jeg overnatta til en kamerat på Mørkved. Da jeg sjekka busstabellen visste deg seg at neste buss kom i sjutida og jeg hadde ikke noen mulighet til å rekke flyet med den bussen, så jeg så meg nødt til å haike. Fyren som tok meg opp kjørte meg til flyplassen og hjalp meg med bagasjen.

Folk som tar opp haikere helt uten tanker om å få noe igjen er store mennesker. Jeg digger dem.