View Single Post
Når jeg er ute på veien ser jeg ganske mange ville stunt, ofte flere av dem bare på noen få mil.

Husker godt en episode fra tidligere i sommer.

Var i Møle og Romsdal.
Som dere sikkert vet eller kan tenke der så er ikke veiene alltid i topp stand, det er temmelig svingete de fleste steder og det er massevis av turister midt i fellesferien.
En perfekt oppskrift på blodbad dersom man legger til en fartsbølle eller to.

Fordi det er litt øde og forlatt virker det som om folk tror det er helt i orden å te seg som en tazmansk djevel på speed i trafikken!
Vi var på vei nedover mot Åndalsnes for så å kjøre videre mot Dovre osv, noen kompiser og jeg. Vi var på vei inn i en av de mange skarpe svingene på veien ned da en eller annen kødd absolutt skulle forbi oss i en voldsom fart.
Bilisten fortsatte å kjøre forbi et par biler forran oss, i tillegg var det en av de passerte bilene som "tok opp jakten" på den bilen som kjørte forbi midt i svingen.
Den førstnevnte bilen fortsatte å kjøre forbi et par biler midt i svingen med "jegeren hakk i hel".

Plutselig kom det motgående kjøretøy midt i svingen. Da hadde den første råkjøreren ingen mulighet til å trekke seg tilbake ettersom den hadde en forfølger bak seg.
Sistnevnte bil klarte akkurat å smette inn i en luke pga. en annen sjåfør var oppmerksom og gjorde alt han kunne for å slippe han inn igjen i rett kjørefelt til tross for at det var meget trangt om plassen.

Den første bilen bestemte seg for å bare gi jernet og håpe på det beste. Det endte med at han og det motgående kjøretøyet bare klasket speilene mot hverandre og det ble heldigvis med det!

Husker at jeg bare satt der og forestilte meg hvordan krasjet ville se ut og tenkte på hva slags tiltak jeg kunne iverkesette, men det var jo ikke mange i og med det ikke var jeg som kjørte.
Det var slettes ingen god følelse!

Tenk bare på hva slags smell det der kunne blitt i første omgang i tillegg til at det kom minst 5 kjøretøy i 80km/t i begge kjøreretninger i den umiddelbare nærhet!

Etterpå satt jeg satt der i andrenalinrus og håpet på at en av de to førerne skulle stoppe bilen på et passende sted så jeg kunne rundjule minst en av dem i de naturskjønne omgivelsene!
Høres kanskje idiotisk ut, men de hadde tross alt risikert livet til flere personer i tillegg til seg selv!
(Og hvis noen skal kommentere hvor teit det hadde vært så send meg en PM heller.)


Når vi først snakker om at to idioter treffes for livsfarlig lek og morro på veien..

En bekjent av meg hadde akkurat skaffet seg en trimmet Vectra Turbo med firehjulstrekk og ca. 300HK under panseret.
Så ringte han meg spurte om jeg ville være med ut og ta en liten kjøretur.

Det var totalt 4 personer i bilen etter at jeg satt meg inn.
Etter en liten stund med heftig burning på en avsidesliggende og forlatt parkerkingsplass kjørte han opp på E39 og presset bilen det den var god for.

Når jeg så på speedometeret var det oppe på ca. 230km/t!
Dette gjorde han til tross for våre protester og frusterasjon.
Men ikke nok med det! Nei, han kuttet en av de lange slake svingene på den ellers rette strekningen!

Når vi kom ned i ca. 100km/t ble skikkelig forbannet og kalte han en jævla idiot.
Da svarte han: Hva da?"

- Du kjører som en jævla idiot og i tillegg kutter du svingene!

Så kom det klassiske svaret til den type sjåfører: " Ja, men jeg hadde jo full kontroll. Kunne jo svingt unna hvis det kom bil!"
Men som jeg sa i begynnelsen av denne historien: Hva om to slike fjols møtes på veien?

Nei, jeg tror det er like greit at politiet er jury, dommer og bøddel i de aller fleste saker på veien.
Hvertfall i saker av spesielt graverende karakter som i de to jeg nevnte ovenfor.
Jeg er glad i action og det å kjøre fort, men det må da gå an å finne bedre plasser enn en trafikkert vei å få utløp for sine lyster?

Feks. på en bane eller noe sånt!