View Single Post
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Haha, fiskere, god lønn? Torskeprisen har sunket de siste årene og den ble sist senket med 3 kroner!! Tror den ligger på 10 kr/kg eller noe nå! Det er faktisk helt absurd lite, og at ikke sjarkfiskerne selger skuta og setter seg i NAV-stolen skjønner ikke jeg, for de vil få like mye utav det.

Kan ikke krangle med SSB, men de tallene dems stoler jeg ikke alltid like mye på..
Vis hele sitatet...
Fortjeneste for de som eier egne fiskerisekskaper har jeg ikke sett noe på. Men dette er da ikke et problem av den generelleprisøkningen? (høyere pris på mat vil jo gi han mer penger). Dette er bare en konsekvens av at fiskerimarkedet kanskje ikke er så ettertraktet lenger. Enten så må de modernisere og effektivisere arbeidet sitt for å tjene mer penger - og det er heller kanskje ikke rom for like mange fiskere som før. Oppdretts-fisk har jo i mange tilfeller tatt over store deler av markedet.

Uansett synes jeg ikke det at lønna i en arbeidsgruppe (her fiskere) har blitt dårliggere er noe argument for at det er dårlig med en generell prisøkning. Spesielt ikke når folk flest tjener mer penger - også i Nord norge. Men det vil jo variere ut i fra hva de jobber med. Om man jobber i det offentlige kan du i hvertfall forvente lønnsøkning tilnærmet (eller litt over) KPI.
Sist endret av etse; 2. mars 2013 kl. 16:37.