View Single Post
Høres ut som du bør ta en skikkelig overhaling på den, hvis du kan få lånt deler som passer ville jeg prøvd ett annet psu eller hovedkort f.ex og sett om dette ble anderledes og plukka ut mest mulig, fex om den greier seg med en rambrikke istedetfor to så prøv en av gangen og se om en er defekt , om ikke ville jeg bytta psu først til ett kvalitetspower, jeg bruker mye chieftech sine , jeg har merket stor forskjell , jeg hadde en pc med billig jallapower og bra skjermkort og den drev å resatte og tullet hver gang jeg prøvde starte pga skjermkortet fikk ikke nok strøm, dette drar endel idet det starter opp så ett dårlig power vil gi problem at den ofte vil bare resette og prøve igjen uten å klare å starte , om spenninger er ustabile vil selvsagt maskina fungere ustabilt hele tiden. Så ville jeg rensa vifter og renset alle kjøreribber med isopropanol og lagt på nytt kvalitets-kjølefett på cpu , gpu og chipsett (jeg fikk betydelig bedre stabilitet bare ved å legge på nytt fett på chipset på ett hovedkort , ofte får ikke produsent dette til og det er en liten flekk i ett hjørne eller billig fett renner utover og dermed blir den flotte kjøleribba bare til pynt og har ingen funksjon) og andre steder med kjøleribber da dette er meget viktig for kjøling og igjen ofte gir krasj når den jobber tungt en stund. . Eller så kan det meste gi problemer, en sliten hardisk kan gi krasj når den bruker de slitne områdene , råtten ram kan gi krasj tilfeldig. Løse plugger kan også gi slikt, trykk alle godt på plass og se at det ikke er slark i noen koblinger. riste i ledninger er ofte avslørende, om maskina flipper når du rister på en bestemt kabel sier det mye. jeg pleier kjøre 3dmark for å sjekke maskiner , om de greier en 3-4 dager nonstop på dette er jeg fornøyd.
dårlig kjøling avsløres ofte av 3dmark når den jobber tungt med alt og drar mest strøm. Memtest tester minne og viser om dette er ok. Virker på meg som psu ditt er døden nær og bør byttes straks hvertfall, vil tro dette gjør mye. Skjermkort virker også suspekt , kan være kjølefett er tørket inn og gpu blir for varm (typisk at den krasjer etter få minutter med 3dmark som er meget grafikk intensivt) Det at du får bilde iblant kan typisk være dårlig power , få ett skikkelig og kraftig power , billige power har jeg sett mye tull med om man har ett kraftig skjermkort.
Ram på skjermkort kan være sliten og gi morsomme ting som dette.
Beste er om du har en annen pc du kan låne som er helt ok, så bytter du om del for del til den flipper helt, da vet du hva som er søppel , bytt alle delene og noter hva som er ok eller ikke så vet du hva du trenger bytte/fikse.
hvis hovedkort tuller er det ofte vifter fulle av drit eller dårlig kjølefett så noen kretser blir for varme slikt gir ofte heng /blåskjermer