View Single Post
Sitat av spetznaz
Deezire, hvor har du det fra? Har jeg aldri hørt om.

Jeg var dog ikke klar over at man kunne avtale med forsikringselskapet at de hadde innsynsrett i din journal. Men Jeg skjønner at forsikringselskapene vil ha denne retten, hvordan kan de ellers beregne risikoen? helse/livsforsikring er jo igrunnen en gambling på at du vil bli syk. Blir du syk vinner du, er du frisk vinner banken. Dyrt er det også.

Jeg lurer igrunnen på hva man skal med div helseforsiktinger i Norge. Om en ikke har en meget lav inntekt når man blir syk vil det offentlige gi deg ganske så mye om det faktisk viser seg at du ikke kan komme tilbake i arbeid. http://www.youtube.com/watch?v=Zjfuo6pIKQc

Til trådstarter din lege/psykolog/psykiater er de eneste som har tilgang til evt psykologtimer om du ikke inngår avtale om noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet i et forsikringsselskap, og de bruker fullmakter i ganske stor skala. Både når man tegner forsikring, og dersom du blir skadet vil de ha fullmakt til å se alle papirer. Dette gjelder både helsedokumenter og eventuelle politidokumenter/trygdedokumenter som måtte eksistere på saken. Det er egentlig litt rar praksis, men når pasienten godtar det selv kan ikke legene gjøre noe. Forsikringsselskapene lagrer vel også kopi av all denne informasjonen i arkivene sine, til evig tid. Dette gjelder også politidokumenter, etterforskningsappirer osvosv. Noe å tenke på

Politiet mener forøvrig at kopiering av etterforskningsdokumenter ikke er lov, men forsikringsselskapene gjør det allikevel, da de bestrider dette. Det må vel gå igjennom rettssystemet før man får avklart det.

Når det gjelder ulykkesforsikringer, uføreforsikringer osv er dette veldig kjekt imo. Det er ikke slik at folketrygden dekker alt mulig, og utbetalingene blir man ikke rik på. Fra at forsikringsselskap vil man typisk få en ganske stor engangsutbetaling, som gjør at man feks har mulighet til å bygge om hus osv hvis dette skulle bli nødvendig ved en skade. Videre kan de også dekke endel utgifter staten ikke dekker, feks opphold for familie hvis du havner på sykehus langt unna, og mange andre tilretteleggingstiltak.

Edit: semi-offtopci, men det får gå :P
Sist endret av Benson; 27. august 2008 kl. 17:18.