View Single Post
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Neste gang du insinuerer at jeg mangler kunnskap om integrering kommer jeg til å be deg redgjøre for hvor godt integrert du selv er. Jeg for min del har forklart det nå så inngående og nøye at jeg vet snart ikke om det går an å få deg til å forstå noe som helst.

Hvis du etter å ha lest mine innlegg i denne tråden fortsatt ikke forstår at jeg er en fyr som integrerer meg med omgivelsene så må jeg desverre gi deg opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du absolutt ha dette til å handle om deg og meg? Jeg er ikke interessert i å snakke om deg, og hvor god du er til å integrere deg med dine omgivelser. Det er innvandrere som skal integreres her, ikke oss.

Det er ikke din evne til å omgås andre mennesker jeg stiller spørsmål ved, men hvilket grunnlag du kritiserer min argumentasjon på. Det er jo tross alt du som begynte å argumentere mot meg her. Du påstår at man ikke trenger å integreres for å følge loven, men det er jo nettopp det å lære seg lovene og normene som er å bli integrert. Da er det ikke urimelig av meg å stille spørsmål ved hvorvidt din oppfatning av begrepet integrering er korrekt, for hvis du har din egen definisjon, så vil vi bare snakke forbi hverandre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du føler deg støtt over at jeg nevnte Saudi-arabia så kan du fritt velge land utenfor vesten å besøke uten papirer. Meld tilbake hvordan det går og hvor mye integrering du blir tilbudt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle jeg føle meg støtt? Jeg tar meg ikke nær av dårlige argumenter. At mange andre land er langt strengere enn oss, er ikke et argument for at vi ikke kan bli bedre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg har i en rekke av mine innlegg pekt på nettopp psykologiske og samfunnsforhold som fører oss inn i en situasjon som ikke gagner hverken oss som har tihørighet til Norge siden jernalderen eller de som ennå ikke har kommet.

Når jeg leser innleggene du poster som svar til meg ser jeg at du ikke leser innleggene mine, men skummer de på jakt etter noe du kan klandre meg for.
Vis hele sitatet...
Jeg er da ikke opptatt av å klandre deg. Slutt å ta alt så personlig. Jeg forsvarer bare mine meninger, som du angriper igjen og igjen. At du har sviktende argumenter her og der er ikke min skyld, og det må være lov å argumentere mot deg uten at du skal ta det som en personlig krenkelse.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg må si at i denne tråden har du skuffet meg stort mentalmelt. Du har gått fra å være en jeg ser på som oppegående og med krystallklare velformulerte innlegg. Til å bli en som bruker en masse ord på ingenting.
Vis hele sitatet...
Jeg er heldigvis ikke her for å passe inn i dine forestillinger.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du skylder denne tråden en skikkelig oppklaring på hva du egentlig mener når du sier "manglende integrering".
Min forståelse av manglende integrering er at folk som kommer hit langveisfra med sin egen kultur har sitt selvstendige ansvar for å integrere seg. Ikke som i dag hvor de tviholder på sin egen kultur, er negative til vår kultur og får støtte av nordmenn som ser på dem som stakkarer som må dulles med og hjelpes til ett og alt.
Hvis du fortsatt mener at Norge og nordmenn har eierskapet til innvandrernes manglende integrering så syns jeg du bør tydeliggjøre det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har innvandrerne ansvar for å integrere seg. Men vi som samfunn bør jo også tilrettelegge for dette på best mulig måte. Det er i vår interesse å gjøre dette, og det er derfor vi bør gjøre det. Det handler ikke om å fordele ansvar og skyld her. Det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt, og dette har jeg påpekt flere ganger nå. Det jeg snakker om, er hvordan vi kan løse et problem.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det norske samfunn og det norske folk er vidåpent for den som vil integrere seg her. I oslo har tusenvis av innvandrere fra hele verden integrert seg meget vel, inkludert nordmenn. Med det har de motbevist det du sier, at integrering skal være noe vi nordmenn motarbeider og at det er årsaken til problemer som oppstår.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at nordmenn motarbeider integrering. Jeg prøver å få fram at det er et område vi kan forbedre og bli flinkere på.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg vil gå så langt som å si at holdningen er destruktiv, at det fjerner motivasjonen som måtte finnes til å integrere seg når de hører at vi nordmenn ikke vil ha med dem å gjøre eller at vi har en eller annen rasistisk ryggmarksrefleks. Det blir også veldig difust å klage over manglende integrering uten å peke klart ut på hvilket område det gjelder.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kalt noen rasist i denne forbindelse. Igjen viser du at du tillegger meg holdninger jeg ikke har. Det jeg sier, er at nordmenn generelt ikke er så interessert i å ha kontakt med asylsøkere. hvis vi hadde hatt en mer generelt sett åpen og imøtekommende holdning, så hadde det gjort underverker for integreringen. Det handler om den sosiale virkeligheten du som asylsøker møter når du kommer til landet, og hvor motiverende det er å gjøre en innsats for å integrere seg.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Norske myndigheter bruker penger på integreringstiltak som virker segregerende. For noen år siden ble en skattepengestøttet fritidsklubb beregnet på somaliske barn/ungdom avslørt i nyhetene. De hadde i tillegg til å underslå penger baksnakket røde kors sitt leksehjelpsprosjekt like i nærheten. For skjult mikrofon sier bedrageren som drev stedet at på røde kors tjente de djevelen og om de gikk dit ville det gå til helvete med dem.

Jeg har aldri hørt noe så absurd eller fordomsfullt bli uttalt av en nordmann.

Med til den avsløringen hørte at det fantes 40 skattepengestøttete klubber for somalisk ungdom i Oslo. Så når politikerne slår seg på brystet å sier de gjør så mye og bevilger masse penger til integreringstiltak, så har de faktisk gjort vondt verre. De har finansiert at ungdom fylles med fordommer mot nordmenn og norsk kultur. De har gjort det verre for meg å bli kjent med mine naboer og kollegaer, Alt i godhetens navn.

Jeg som faktisk blir kjent med disse menneskene får problemer når Kristin Halvorsen prater om norske rasister på tv, naboer jeg ikke har blitt kjent med er fordomsfulle mot meg og tar for gitt at jeg er rasistisk. Jeg har faktisk opplevd ikkenorsktalende naboer bli skrekkslagene når de har møtt meg i trappa, at de var skrekkslagende i 6mnd til jeg kjørte et trikseshow med ballen til barna deres. Da først forstod de at naboen ikke var farlig.
Det var ikke min feil at de var redd for meg, det var fordommenes.

Jeg skriver kanskje litt vel mye i denne tråden, men det er viktig for meg å forklare at mine innspill ikke er basert på fordommer men opplevd hverdag. At jeg ikke er rasist, men en åpen og utadvent fyr som liker å bli kjent med mine omgivelser. Jeg har aktivt motarbeidet egne fordommer ved å nettopp være aktiv og oppmerksom på at jeg har hatt det.
Jeg møter altså fordommer mot meg selv som blir vanskelig å motgå for de som har disse fordommene stadig får bekreftet av nordmenn selv at vi er så rasistiske.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du må forklare overfor meg at du ikke er rasist.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå har pendelen svingt tilbake for meg, jeg syns at når muslimer hevder seg krenket over tegninger i ofentligheten bør de konfronteres med rasismen og fordommene som deres egen religion bærer.
Er det greit å klikke over tegninger når du selv kaller mennesker aper og griser og hevder å ha rett til å drepe homofile? Hva er verst? Kan folk som sender barna sine til opprinnelseslandet for at de ikke skal bli for norske, tillates å kalle nordmenn for rasister?
Mitt svar er nei! Det er frekt som faen og bør påtales, og ikke forsvares.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar du opp dette? Jeg er den første i rekken til å kritisere Islam, og forøvrig en god del andre religioner også. Gale fundamentalister finnes over alt, men er ikke dette strengt tatt en annen diskusjon?


Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis problemet er manglende integrering så håper jeg også at problemet adresseres der det hører hjemme.
Vis hele sitatet...
Problemet har vi sammen. Vi nordmenn har et problem, fordi våre jenter og kvinner blir voldtatt på gaten. Jeg er interessert i å løse dette problemet, og heller gjøre litt mer enn det jeg er moralsk forpliktet til, fordi en eventuelle løsning er viktigere for meg enn hvem som har skyld og hvem som har ansvar. Jeg skjønner at ikke alle har den samme innstillingen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal kritiseres for å mene at det finnes tiltak vi kan gjøre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du selv har ubrukt energi du vil bruke på integrering, så kan du oppsøke en sigøynercamp. De er om ikke mottagelige ihvertfall ledige.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ofte med asylsøkere og innvandrere når jeg går rundt i byen. Sigøynere også.