View Single Post
Spennende innlegg Peter H. Du kan jo ta en titt på en video jeg har delt tidligere:

How many people can live on planet earth:
http://www.youtube.com/watch?v=LF15Y...G2ERg&index=34

Overraskende nok er det bare 116k visninger på en dokumentar jeg anser burde vært obligatorisk skolepensum.
At tematikken ikke blir pratet særlig om kretser seg rundt de mange etiske problemstillinger som dukker opp i vi spør oss hva man kan gjøre. Menneskeverd er noe som er høyt verdsatt i Norge, og det ville vært uaktuelt å diskutere om hvorvidt vi bør senke bistandsnivået av mat og medisiner. Vi er alle indoktrinert i at alle mennesker har en rett til å leve, samme hvilke ressurser de måtte bruke for å opprettholde livet sitt.

Det finnes spesifikke faktorer som gjør at mennesket formerer seg i de mengder man finner i kontinentet Afrika, blant de lav utdannelse, høy barnedødelighet og andre sykdommer. Når forholdene er tilrettelagt for enhvert barn har en framtid å se fram, går befolkningsveksten ned slik vi ser i Norge.

Om vi skal snakke om spesifikke problemstillinger og ubehagelige spørsmål, kan du jo tenke over følgende:

Den bistandshjelpen vi gir nå vil eventuelt føre til at flere mennesker vil vokse opp og kjempe om de samme ressursene vi bruker. Hvordan vil du stille deg til at et land kan spise opp ditt, samtidig som du før og tar vare på et potensielt monster av en forbruker?

Hva gir oss retten til å stille oss over dyr, som på ingen måte har de samme rettighetene som mennesket? Hvorfor skal de alltid vike for oss, og ikke vi for de? Med den økende befolkningsveksten ser jeg ingen annen konsekvens enn at dyr på et tidspunkt kun blir å se i Zoo eller reservater.

Og til sist de triste faktum at du egentlig ikke kan gjøre en dritt, utover dine egne handlinger, hva gjelder bistand og eget ressursbruk. I det siste tar jeg meg selv ofte i å tenke på sitatet i The Matrix, hvor Agent Smith referer oss som et virus. Sett fra vårt ståsted er vi kanskje alle individuelle og spesielle, men se det fra rommet, Google Maps, og du ser hvor store byene vokser, hvor store arealer vi begynner å overta.
Om politiske avgjørelser som etbarnsregelen i Kina gir konkrete resultater er jeg usikker på, men det er estimert at det er 400 millioner færre innbyggere som følge av retningslinjene. India spesielt og andre overbefolkede land er nødt til å sette grenser og tilrettelegge for større strukturendringer hvis de skal ha sjans for å brødfø seg selv..
Glad jeg lever i Norge.