View Single Post
Jeg har lenge tenkt på en liten sak som jeg skulle ønske dere freakere kunne komme med noen synspunkter på:
Hva tenker dere rundt den tradisjonelle kvinnerollen i møte med moderne likestilling?

Med den tradisjonelle kvinnerollen mener jeg ikke en underkuet, glorifisert vaskamaskin og kokk, men en som hovedsakelig tar seg av de mer "hjemlige" tingene som omsorg for barna osv, gjerne på siden av en deltidsjobb. Dette mens hun lever sammen med en mann som tjener såpass at en slik ordning vil la seg gjøre rent økonomisk.

Problemet oppstår når en, i det politisk korrekte samfunnet vi lever i, skulle komme til å ytre at man ikke har noe imot kvinner som velger å leve slik. Da går feministene amok å roper om mannssjåvinisme og det som verre er. Når du er mann er det naturlig å unngå slike diskusjoner med andre, nettopp av disse grunnene. Men nå befinner vi oss jo på et forum, og freak.no er vel ikke akkurat det mest politisk korrekte mediet her til lands. Så jeg håper på litt ærlige synspunkter.

For å komme til poenget. For meg virker det som om gutter ikke tørr stå inne for at de vil leve i et forhold der partneren inntar en mer tradisjonell kvinnerolle av ren frykt for å bli forhatt.

Hva jenter angår så har jeg flere venninner som ikke har noe imot at jenter lever i en slik rolle, men de tørr ikke stå inne for det ettersom andre jenter vil anklage dem for forræderi mot sitt eget kjønn. De verste til å fordømme er generelt sett og etter egen erfaring akademikerjenter som har gått på det store og flotte universitetet i mange år og som er skapt for stressende karriere. Den gruppen jeg sikter til her ser ofte ned på jenter som får barn tidlig og ønsker å etablere seg med familie. De forrakter dem ikke akkurat, men det kommer ofte fram at de anser dem som "simple" og ikke smarte nok for en karriere. Dette gir igjen en vekselvirkning som får andre jenter til å føle seg dumme og mindreverdige hvis de ikke skulle ha de samme ambisjonene som sine venninner. Dette er ikke bare antagelser fra min side, ettersom jeg har har fått det bekreftet fra det motsatte kjønn.

Videre mener jeg at likestillingen har kommet så langt idag at dersom kvinner vil leve på en slik måte, så må de få lov til det. Tidligere var kvinnekampen en kamp om negativ frihet, altså frihet fra noe. Frihet fra kjøkkenet, firhet fra barnepass og lignende. Kampen om likestilling for kvinner har kommet mye lengre idag og dreier seg i større og større grad om positiv frihet, altså frihet til noe - frihet til å velge. For meg framstår det som logisk at denne positive friheten skal medføre at kvinner kan velge akkurat den rollen de vil i samfunnet, omså dette er sveiser, frisør, lastebilsjåfør eller en mer moderne husmor. Dette kommer også til uttrykk i nyere tids rettsutvikling som eksempelvis belønner kvinenrs arbeid i hjemmet ved eventuelle skilsmisser eller erstatningskrav knyttet til forsørgertap.

Folk er rett og slett forskjellige, og jeg synes det blir feil dersom politisk korrekthet skal stå i veien for selvrealisering.

Hva synes dere?
Er spent på andres meninger rundt dette, ettersom jeg ikke får anledningen til å diskutere dette så ofte.
Håper på svar fra begge kjønn og utdyper gjerne hvis problemstillingen min er noe uklar.
Sist endret av Jelass; 24. september 2010 kl. 23:46.