View Single Post
Jeg jobber med telkom. Gikk 2 år videregående og 2,5år læretid etter ungdomskolen, og har jobba siden da. Jeg tjener ca 500 000 i året. Og føler egt jeg lever fett på det.
Skjønner ikke at man må ha 700 får å være lykkelig. Jeg er der at jeg funderer på å gå ned i stillingsprosent, fordi jeg har nok penger, vil heller ha fri til å gjøre ting jeg vil.
Føler og at det nytter å stå på og gjøre en innsats på jobb. Det har ført til at jeg har kunnet tatt på meg mer og mer ansvar, og fått mer og mer erfaring på mange forskjellige oppgaver. Har pga det klart å forhandla fram høyere lønn etter hvert. Nå har jeg faktisk fått ingeniørstilling bare pga erfaring og ting jeg har lært underveis.

Skal ærlig innrømme at jeg har hatt litt flaks økonomisk for å komme hit, fått hjelp av foreldre med kostnader til skole og bil lappen og slik tidligere i livet.
Er i 30åra, men aldri hatt lån. Leier et lite hus ute på bygda. Aldri hatt lån for å kjøpe bil og slikt, i begynelsen hadde jeg billige "vrak" som jeg reparerte selv (men har plagdes og banna mye, dårlig timelønn å reparere selv). Når jeg først har kommet hit er det 0 problem å leve på 500 føler jeg. Jeg tror det har mye med hva slags behov og interesser man har da. Jeg har merka etter hvert at jeg muligens har naturlig lavt forbruk i forhold til normalen. Liker at ting er enkelt liksom, ikke så glad i å ha mye dyrt stæsj som jeg ikke bruker. Ser jeg noe jeg tenker er kult i en butikk, så tenker jeg: "kommer denne tingen til å gi meg lykke, eller slutter den å vere kul etter ei uke og så bare blir liggende i ei hylle og så bli til rot som jeg må rydde seinere?"
Har man bolig midt i oslo sentrum så er det sikkert 10dobbel pris, og trenger nok mer enn 500 sikkert ja.
Og så har jeg ikke barn da, hadde sikkert brukt det dobbelte om jeg hadde det.

Sitat av rfa Vis innlegg
700k+ gav litt frihet for noen år siden, i dag er det relativt trangt om en har lagt opp økonomien sin til slik det var for ett par år siden rentemessig.

jobber med it selv, men når vanlige faste utgiftene på hus, hytte, bil osv er betalt så har jeg bare ca 15 lapper igjen i mnd som skal dekke alt annet, inkl mat, klær, reise, ferier osv.
Vis hele sitatet...
Ikke for å shame deg. Men i følge meg selv, så mener jeg at hytte og ferieturer er en "luksus" som ganske få i verden har råd til. For all del, folk får kjøpe hytte om de har råd. Men mener at man kan ikke påstå man har lav lønn om man ikke har råd til hytte.