View Single Post
Tja, det er flere faktorer inne i det der:

1: det er verdt ganske mye å kunne slå på tråden og snakke med den du jobber med, helt uten videre
2: de som tar SÅ mye mindre betalt for den samme jobben, er rett og slett ikke de flinkeste (evt veldig uerfarne, men det gir samme problematikk). Husk at det at markedet er globalt går begge veier - og folk som er flinke og smarte vil raskt oppdage at de kan få vanvittig mye mer betalt for samme jobb hvis de går inn for det. Flinke designere i statene er noe billigere enn folk på tilsvarende nivå i norge, men ikke så veldig mye.

At folk skal ha 10-20k for en designjobb her i norge er jo omtrent som å si "hvor mye koster en bil". Hvor mye man skal ha for jobben kommer naturligvis helt an på hvor stor den er, og hvor flink/erfaren/etablert man er, som igjen gjør kunden tryggere på at de vil få et bra resultat.

Her er f.ex. et utdrag av en mail jeg fikk fra sjefen i det siste firmaet (konsulentfirma som gjør masse jobber for det offentlige) jeg lagde nettside for - absolutt ikke noe fancy greier, heller den enkleste nettsiden jeg har laget på lenge, men de måtte ha noe som så ordentlig ut, og kjapt.

Syns du har gjort en kjempejobb! Bare si fra dersom du trenger referanser – anbefaler deg med glede til andre.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at for et firma koster det MASSE om de må sette igang prosessen på nytt, det er ikke bare kostnader til fakturaene som skal betales for selve jobben, det er f.ex. tapte inntekter ved at de kanskje blir sittende med en gammel nettside, eller at de mangler markedsmateriell, kostnader og tapte inntekter ved at en eller flere ansatte IGJEN må bruke tid (og tid er penger når disse ansatte ellers ville ha blitt leid ut for en tusenlapp eller to pr time) på å finne en ny fyr til prosjektet, sette denne nye fyren inn i jobben osv osv. Derfor er de fleste litt større firmaer glatt villig til å betale ekstra for å være 110% sikre på at de får et produkt som er 110% med en gang, og jo mer erfaren og flink den man leier inn til jobben er, jo mindre tid trenger de å bruke til å følge det opp.

Det blir omtrent som når du heller kjøper en ny og dyrere bil, i stedet for å kjøpe en eldre og mer sliten bil som visstnok skal være helt fin stand osv, men uten noen garanti i det hele tatt.