Tråd: 9000kr i bot.
View Single Post
Sitat av chrox Vis innlegg
Det er en grunn til at det er høye bøter på dette. Dette er for å skape respekt.
Vis hele sitatet...
Synes du det ser ut som at det funker? Har trådstarter og hans venner fått mer respekt for politiet enn de hadde før denne episoden?

Respekt er noe som man erverver, ikke noe man kan "kjøpe seg" ved å dele ut bøter eller bevæpne seg.

Generelt sett synes jeg selvfølgelig ikke det er en smart ting å vise fingeren til folk, det være seg hvem som helst, men en bot på flerfoldige tusen kroner for dette, er i mine øyne en helt urimelig konsekvens. Å bli vist fingeren til hindrer ikke politiet i deres arbeid på noen måte. Det skader dem ikke, hverken fysisk eller mentalt. En natt på glattcelle kan derimot være traumatisk for et ungt sinn, og 9000 kr. er gjerne mer enn en hel månedslønn for en som kanskje fortsatt går på skole, og bare kan jobbe deltid. Jeg har selv vært ung og hatt mine sammenstøt med ordensmakten, og er takknemlig for at jeg aldri har blitt straffet for dette. Det bidrar for meg til en økt respekt for politiet, eller i alle fall de tjenestemennene det gjelder.