View Single Post
Bommet jeg så sorry, vidarlo. Er bare så dritt lei den den evige runden med at en må meske på korn om det skal blir skikkelig øl - og det var det jeg følte du også startet her, da du kalte ekstrakt brygget latterlig. Kan godt være jeg lashet ut uten grunn - men inntrykket jeg fikk var at du disset ekstrakt og mente kun malt korn var brygging. Det er det altså ikke. Ekstrakt er også fullverdig brygging. Er så mye sirkelrunking innen brygging at det tok fyr i hodet når jeg leste det du skrev.

Jeg er ellers hjertens enig i at sukker+malekstrakt ikke er en god løsning. Det er nok søtstoffer i malt til at en ikke trenger å adde sukker, ja bortsett fra naturlig kabonering da. Sukker i gjæringsprossessen vil stort sett bidra negativt, i form av mer etterlatenskaper fra gjær, samt mer estere og fusel.

Men her må en forsøke å se ting i kontekst. Ts har gjort et halvt brygg sålangt - det gjør ham ikke til noen autoritet på brygging og dermed bør man se hans nettside i lys av hans nye interesse for brygging - noe helt nytt som han helt sikkert vil få mer kunnskap om etterhvert og som vil gjenspeile seg på hans nettsted. Å få nettstedet live er jo ellers bare en fin ting, så ser folk når han har kommet litt videre i adding av content at det ikke er spill nytt.

Jeg må si kudos til ts som ble så inspirert av sine første bryggedag at han startet direkt med å utvikle et nettside/butikk for hjemmebrygging. Og jeg ser på det som selvsagt at ts vil oppdatere innholdet mer etterhvert, samt at han vil holde seg godt innenfor regelverket mtp eierskap til det som publiseres.


Gjær er nøkkelen til godt brygg. Les deg opp på gjær. Vær aldri gjerrig på gjær og bruk gjerne en gjærstarter for å være sikker på at du klinker til med høyt nok antall celler som er i godform før pitching. Lær først om gjær også kan du starte på humlen. Den gir oss ettersmak og kompleksiteten.
Sist endret av frtoretang; 31. januar 2016 kl. 16:40.