View Single Post
Sitat av zlagther Vis innlegg
Hva med alle ekstremistene som drar fra vesten til Syria for å sloss da?
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært en annen religion hadde det vært ekstremister fra den religionen istedet for islam som dro for å sloss.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Du tror ikke det har noe å gjøre med religion i det hele tatt? Lysten til sharia lovgivning og halshogging f.eks? Det har ikke noe med koranen eller Islam å gjøre?

Det finnes selvsagt krig og grusomheter uten religion også. Og uten at religion har en finger med i spillet. Jeg tror mange i midtøsten lengter tilbake til stormaktstider. Dem er indoktrinert om et fortids fantastisk samfunn og stormakt (så å si uten kristisk tankegang)

Men at radikale muslimske terrorister har ingenting med Islam eller koranen å gjøre mener jeg er ganske naiv tankegang. Mange av "muslimene" i midtøsten har ikke ringeste ide om hva som står i Koranen. Men om du leser koranen selv - så er det ikke vanskelig å skjønne at en bokstavtro forståelse fort kan lede ut på krigerske stier...
Vis hele sitatet...
Hvis du leser bibelen ser du at den oppfordrer til masse grusomheter den også. Ja, jeg står fast på at det ikke har noe med religion å gjøre. Islam, kristendom, jødedom etc. er egentlig ganske like, bare nyanserte forskjeller. De er alle fint kapable til å bli brukt som grunn til å drepe. Hvis kristendom hadde vært dominerende religion der nede ville alt vært likt, bare at sharialoven hadde blitt kalt noe slikt som "gammeltestamentsloven"..

Sitat av Provo Vis innlegg
Var det vestlige bomber som fikk pakistanske taliban til å massakrere skolebarn i Peshawar? Som får sunnimuslimer til å bombe shiamuslimske moskeer? Vestlige bomber som får IS til å skjære hodet av jesidiske kvinner mens de begraver barna deres levende, og Boko Haram til å brenne ned byen Baga og slakte opp mot 2000 av dens innbyggere?

Det finnes store mengder studier på levekår og terrorisme, og det er ingen stor overdrivelse å si at samtlige konkluderer med at fattigdom, bosted i krigsherjede områder, manglende utdannelse, manglende jobb og manglende fremtidsutsikter ikke har en positiv sammenheng med tendens til å begå terror. Tvert imot er korrelasjonen ofte svakt negativ. Dette gjelder både på makroøkonomisk og personlig nivå.
Vis hele sitatet...
For det første var de vestlige bombene bare en del av grunnene jeg listet opp, de står selvfølgelig ikke for alt.

For det andre, kan du linke til noen av disse studiene? Jeg har vanskelig for å tro at levekår ikke har noen korrelasjon.

Bare se dette kartet over pågående konflikter: http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._the_world.svg

Så godt som ingen i land med god levestandard og relativt fritt styre. Hvis det ikke er noen korrelasjon, hvorfor er det slik? Det kan ikke bare vært på grunn av religion, for i blant annet Afrika er kristendom mye mer utbredt enn Islam, likevel er det et av stedene der vold er mest utbredt.
Sist endret av Grix; 3. februar 2015 kl. 00:56.