View Single Post
Vet ikke hvorfor jeg tar meg tid til å kommentere denne engang, men det er vel kansje fordi jeg ser på meg selv i et rus-vennegjeng-miljø, men kan ikke si at det er et "hardt-rusmiljø" og noen tar heller ikke andre stoffer enn alkohol, men vi går godt overens selv om noen er ”narkoman” ”hobby-narkoman” ”bønnehuer” ”sportsidioter” ”alkohol-likere” ”nerder” ”whatever”. Skal hvertfall fortelle min historie og klage litt.

Sitat av bedrevitern Vis innlegg
Jeg vil påstå at folk i rusmiljøet blir preget av hverandres holdninger. Sånn som all kultur:
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo selvfølgelig, slik det er med alle miljøer, men det vil jo ikke si at alle har de samme meningene og holdningene innenfor vennegjengen/miljøet forde.

Sitat av bedrevitern Vis innlegg
-Den som er mest brutal har mest respekt har mest å si. Den har lissom rett. Folk ser på den personen som en bra person (stockholm syndromet?)
Vis hele sitatet...
Har du sett for mye på film, eller snakker du om "junkie-miljøer"?
De som er mest brutale/sykeste, er som regel ganske dumme og sier som regel ikke mye fornuftig akkurat. Handlingene deres er enda værre. Slike personer ser ikke "meg og mine" på som bra personer akkurat! Er mer de vi hater.

-Hvor mere dritt du har gjort hvor bedre er cven din i miljøet.

Lurer igjen på hvordan miljø du snakker om? Selvfølgelig er det kult/morro hvis det er noen som har flere meter langt rulleblad hvor de bare har gjort "kul dritt". Men å banke opp folk, drepe folk, rane butikker og gamle damer, kriminalitet generelt sett er IKKE kult. vil heller si idioti! Holdningene og normene i "de" forskjellige rusmiljøene er heller ikke like bare fordi begge ”gjengene/miljøene” tar rusmiddler. Det blir som å ta alle "narkomane" over en kam slik som mange tar alle utlendinger over en kam? Kansje det er slik med de som går på gata?

Sitat av bedrevitern Vis innlegg
-Folk juger om hvor tidlig de starta med dop. (jævlig rart for det er ikke noe posetivt. Men de sier det vell for at folk skal tro dem er mer tilpasset miljøet eller ett eller annent.)
-Det er mye løgn i miljøet om hvor bra kontakter en har osv...
Vis hele sitatet...
Har faktisk møtt på et fåtall av de folka som skryter av når de begynte og hvor mye de tar osv, men de er jo faen meg stein stokk dumme også da. Og det er ikke noe særegent for miljøet vil jeg si.

Trodde vi sammenlignet vennegjeng/rusmiljø? Man juger vel ikke akkurat til bekjente/"venner" om hvor bra kontakter man har hvis man ikke kan ordne det? Jeg har hvertfall ikke opplevd det. Har lest det og sett det på film da..
Føler det er mer sånn når man gikk på ungdomskolen/vgs at når man møtte nye personer på fester så var det alltid "skryting" av hvem som kjente de og de og hvem som kunne skaffe det og det. Men så kunne de jo skaffe det også, så skjønner ikke helt "problemet". Og man slapp unna slosskamper ved å "skryte" av hvem man kjente husker jeg, hehe.

Sitat av bedrevitern Vis innlegg
En del av mine venner er sånne folk som bare mener det som er passende i en vær situajson. En del av vennene mine mener ofte det helt motsatte av meg. Men aldri er det sånn at vi presser på værandre meninger og holdninger.

Jeg tror de beste vennene er de som har litt personlighetskarakter som ikke mener det alle andre mener som kan snu deg ryggen på stedet for de det passer seg i den situasjonen.
Vis hele sitatet...
Grunnen til du mener det er fordi det er slik du har det og dermed føler det er mest normalt. Det som er normalt er å si sin egen mening. Tror jeg da. Jeg personlig mener "like barn leker best", men det er min mening. Jeg ville ikke satt pris på en venn som hadde snudd meg ryggen? Kan du utdype den litt mer?
Mitt inntrykk av "verden" er at "alle" mener det alle andre mener. Eller det er delt opp i grupperinger da, men skal ikke gå inn på det nå.
Derfor er det mange som har venner som mener det alle andre mener. Det er dem det er flest av, men det sier seg kansje selv, siden det er "alle"..?
Det er også normalt og fortelle til vennene sine hva man tror på? Blir ikke å presse på hverandre meninger og holdninger av den grunn. Man forteller om sitt syn på ting bare? Fuck, its your friends. Get to know them! Kansje de “lærer” noe av det du sier?

Nå kan jeg si hvordan jeg ser på min tilværelse ang. dette spørsmålet da.

Jeg har hatt mange venner siden jeg begynte på skolen, var to stykker jeg også ble kjent med i barnehagen, hvor av han ene viste seg at jeg skulle gå på skole med de 12 neste årene! Ingen av dem tar noen form for stoff(røyker kansje 1 gang i året eller sjeldnere), drikker en sjelden gang(bursdager o.l.) De møter jeg fortsatt den dag i dag, men selvfølgelig ikke like ofte med tanke på at vi har forskjellig interesser.
En av bestekammeratene mine ble jeg kjent med første skoledag, en utlending(hadde aldri? sett en utlending før jeg begynte på skolen, tror jeg da) Han henger jeg fortsatt mye med den dagen i dag og han drikker seg full sjeldnere enn sjeldent, men røyker spliff hver gang han har mulighet til det. Har prøvd andre stoffer også, men syntes ikke noe om det.

Jeg spilte fotball siden jeg var 6 til jeg var 17 ca og har derfor mange "nyktre" venner fra fotballen. Må sies at det var med fotballgutta jeg begynte å røyke tobakk og drikke. Fotballfester med rølpefyll gjorde at jeg også har mange "nyktre" venninner og venners venner. De personene vet ingen ting om hva jeg driver med på fritiden den dag i dag, heller ikke hva jeg gjorde på fritiden den tiden jeg spilte fotball. Flere av gutta på laget visste jeg røyket hasj innimellom, men brydde seg ikke nevneverdig med tanke på at de så hvordan jeg klarte meg på skolen og med fotballen. Jeg ser disse med "jevne" mellomrom på enten fest(ikke så ofte nå lenger) og bursdager. Om sommeren spiller jeg fotball med dem, bader osv osv. Jeg røyker litt, de drikker.

Jeg begynte også veldig tidlig å røyke hasj, så har også mange venner fra det miljøet. Men flere av de jeg begynte å røyke med var allerede gode venner jeg hadde kjent siden barneskolen. Når vi så fant ut alle som røyket på ungdomskolen begynte vi å henge mer med de "gjengene". Vi ble jo bedre venner som tiden gikk og noen få av dem ble vi bedre kjent med. Det ser jeg mer på som rus-venner. Vi hang med dem på fritiden kun av den ene grunnen at de kjøpte hasj av ”oss” også røyka vi sammen. På den samme måten ble vi etterhvert kjent med "hele byen" fordi "alle" røyka. Vi kom i kontakt med alle mulige "miljøer" hvor det "eneste" vi hadde til felles var røykinga, annet dop og felles "bekjente".
Det er et mer rusmiljø, men mange av de er til å stole på hvis man får problemer den dag i dag.

Etter konfirmasjon kjøpte jeg meg pc og vi begynte å linke/lane. Da var det en periode jeg ikke gjorde annet i helgene enn å være geek og ble kjent med enda flere geeks som jeg i dag kaller venner. Når det begynte å bli kjedelig å bruke helgene på pc’n, begynte vi bare å ruse oss samtidig så holdt vi vel ut et par år ekstra før vi ga opp cs og pc. Har vært på "tg" noen ganger og vi var ikke de eneste som tok drugs der for å si det sånn Fikk nye "venner" der også hehe. Igjen var rusen en del av det vi gjorde.

”Nå sitter jeg sammen med kompiser/venninner og røyker hver eneste dag”. Det er også noen som ikke røyker som også pleier å være sammen med oss. Noen tar brus så og si hver eneste dag også, men det er også kompiser jeg har hatt siden barne/ungdomskolen som jeg stoler 100% på. Noe de også har bevist tidligere at jeg kan gjøre. Selv om vi ruser oss så og si hver dag, så er vi vel en vennegjeng istedenfor et rusmiljø? Vi ruser oss sammen, men vi gjør jo ting en vennegjeng skal gjøre, bare vi innkluderer rus også:
Spiser på restauranter. Går på kino. Drar på hytte/skiturer. Vært på flere sydenturer sammen. Drar på byen en sjelden gang. Bader, spiller fotball og volleyball om sommeren. ”Liker” å trener. Spille ps3, film. Etc.
Rett og slett oppegående ”junkies” om du vil kalle det det, men ser heller på det som er normalt liv med rus og GODE holdninger. Alle innenfor ”kjernen” jobber eller studerer og vi ser heller ikke ut som vi driver med dop, de fleste av oss hvertfall hehe. Men rusen er fortsatt en del av livet vårt og det tror jeg det kommer til å være i mange år framover. Selvfølgelig ikke på daglig basis, men det kommer til å være der. Det begynner jeg å innse. Hvertfall når ”foreldrene” får barnefri en helg, så kjøper de en 10’r og røyker som om de ikke har gjort noe annet de siste 30 årene =p

Noen lever etter karma, noen er på det new age shit, noen muslimer(shia og det andre), noen kristne(protestanter og katolikker) og noen som mener alt er bare piss.Tror heller på forskning og det som er logisk(alle de har vi i den ”indre kjerne-gjengen”). Vi er også en rekke forskjellige nasjonaliteter innenfor ”kjerne-gjengen”. Men vi går godt overens og kunne ikke tenkt meg noen bedre venner. Grunnen er fordi vi har de samme verdiene, interessene og har samme oppfattelse av hvordan man skal oppføre seg i forhold til andre mennesker. Bryr oss ikke om noen er svart,hvit, brun,gul eller tror på gud, Allah, buddha eller moses for den saks skyld. Kan vel si at vi har skjønt litt av det som er viktig i denne verden, men jeg selv har ikke helt funnet ut hvordan man skal forholde seg til resten av verden enda da.

Ble litt langt dette, men bare for å vise at bedrevitern ikke vet så mye bedre enn alle andre og folk som er fra forskjellige sosiale miljøer går veldig fint sammen. Selv om de ruser seg i ukedager og får på litt mer heavy drugs i helgene. Jeg ser hvertfall på oss som en stor (rus-)vennegjeng i motsettning til et rusmiljø. Vi er alle interesserte i rus, ganske lik i oppførsel, generelt samme musikk-smak og derfor er det ikke rart vi holder sammen. SELV om vi kommer fra mange forskjellige land. Føler også jeg har et mye sterkere bånd med alle de jeg har turet med.
Konklusjon: Har veldig mange gode venner, men dessverre også en del ”rus-venner”. GODT NYTT ÅR!