Tråd: Ny Krig?
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Blir vel egentlig "best" om det blir krig, synes jo jeg. Da kan vi og de nordkoreanske borgerne få en slutt på galskapen.
Vis hele sitatet...
Nei, synes ikke det. Det vil i så fall bety mye lidelse på begge sider, og en stor fare for atomangrep - dét også på begge sider.

Kanskje mest for befolkningen i Nord.K. Tenk sult, mangel på medisiner, div andre humanitære kriser. De har lidd allerede, så såpass holder nå... Det som jeg tror er løsningen på mellomlang sikt er at Kina sjøl tar tak i NordKorea og reformerer landet, f.eks si at det blir et land som ligner i langt større grad på Kina.
Nord.K har mye menneskelige ressurser, befolkningen har tross alt relativt god utdannelse, og hvis landet gjør ting veldig riktig de neste femti år, er ingenting i veien for at de kan bli like suksessfulle som andre land i nærheten.


Hvorfor Kina skulle påvirke direkte på Nord.K ?
Jo, fordi pga sikkerhetssituasjonen så vil neppe supermakten Kina godta å ha amerikanske styrker rett ved grensa i et (hypotetisk tenkt) samlet Korea. Ikke Sør, ikke Nord, men _Korea_.
Selvfølgelig hadde det perfekte vært et samlet Korea, befolkningen har samme bakgrunn og snakker det klin samme språket, og ikke minst _ønsker_ koreanere flest å gjenforenes. Men det måtte evt bety uttrekning av amerikanske styrker og mer vennskapelige forhold Kina vs USA.
Dessverre lever vi i en *realistisk* verden, og ikke en *ideell*.


(...) Ellers til slutt vil jeg bare nevne at jeg virkelig håper at dette ikke eskalerer, fordi da vil Koreas Grand Prix (Formel 1), måtte totalavlyses. Koreas Grand Prix er et jæskla kult løp. Hilsen en F1-fan .