Tråd: Python IDE
View Single Post
Sitat av moret Vis innlegg
Ah. Vim...
En editor som krever like mye læring som språket du skal programmere i.

Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er ikke mange kommandoer i vim jeg husker uten å slå opp dog:

Kode

:10                    for å gå til linje 10
:x :s :q              for å save/quit ,save , quit
:%s/ord1/ord2/g  for å bytte ut bytte med ord, støtter regexp. fantastisk verktøy
/ord                   for å leite etter ord, * for å gå til neste
i / esc                for å bytte mellom skrive og ikke-skrive modus
Synes ikke dette er akkurat er uoverkommelig. Multiple filer går ved hjelp av flere terminal-vinduer.

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg får en fullstendig rein skjerm uten noe som helst annet enn koden min, samt at jeg aldri trenger å ta henda vekk fra tastaturet. Det er altså null forstyrrelser og ingenting annet å fokusere på. Bare meg og koden.

At dette passer såpass godt for meg er nok fordi jeg vesentlig holder på med diverse former for matematisk programmering, enten for å løse spesifikke problem eller implementere algoritmer.. så jeg har relativt lite, men også særdeles komplisert kode. Er lenge siden jeg har holdt på med prosjekter med mer enn 500 linjer (totalen kan være større, men ikke skopet mitt). Skulle jeg holde på med større prosjekter hvor jeg har større behov for å ha oversikt over hele prosjekt hadde jeg også glatt byttet verktøy. For de fleste hobbyprosjekter og skoleprosjekter hadde jeg dog også glatt fortsatt valgt VIM.
Sist endret av DumDiDum; 9. august 2013 kl. 12:20.