View Single Post
Sitat av seven_up Vis innlegg
hehe, ja man bør jo ha sommerjobb, man får jo ikke stipend å lån da, det kan jo være spesielt å leve på 0 kr..
Vis hele sitatet...
Så var det dette med å ikke øke forbruket når man øker inntekten, da


Absolutt enig i at jobb og studier er det beste, men da mener jeg det er tull at man bruker 5 år på en master, om det virkelig kunne vært gjort på 3 år med 100 jobbing, det vil jeg tro ville lønnet seg mye økonomisk også, slippe å ha studenter så lenge ute av arbeidslivet, samt 5 års lån fordelt på 3 år i stedet. Da er det studieopplegget som er feil lagt opp, evt så har man søkt et studie som er for lett, man kunne søkt vanskeligere studier, evt jobbet mer for å få bedre resultater og komme videre innen feltet.
Vis hele sitatet...
Studier er ofte et modningsarbeide. Det er ikke sånn at tiden man bruker er den tiden man sitter i forelesning, på lesesal eller er på eksamen - det tar tid å modne konseptuell forståelse. Ting kverner ofte i bakhodet også når man er på jobb eller sover. Dermed tviler jeg litt på at å få en master til å gå fortere vil fungere for de fleste (knapt 1/4 fullfører master på normert tid uansett). Dessuten er det, tross lite penger, ganske hyggelig å være student og mange velger å leve med passe ansvarsløshet og lite materielle verdier heller enn å gå ut i voksenlivet.