View Single Post
Nå er ikke jeg noen ekspert på området her, men virker som at du kommer med en del selvmotsigelser her:

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Tror jeg ikke kommer å kjøpe utenlandsk utstyr man har 5 års reklamasjonsrett i Norge,
Vis hele sitatet...
Dette er et helt greit og forstålig argument i seg selv, da vi har ganske gode rettigheter som forbrukere her til lands, dette er også noe av grunnen til at ting koster litt mer også.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Hjemmenett ja, men liker bedriftutstyr hvis man får det billig. Gjort en del gode kjøp fra Backupbay.no
Vis hele sitatet...
Ja alle ønsker å få ting så billig som mulig helst gratis. Men det er også ofte en grunn til at ting selges billig spesielt når det kommer til SMB og Enterprise type hardware og infrastruktur, i IT verden så fungerer det ofte slik at du får det du betaler for, gjerne litt mindre også

Når det er sagt så la oss nå se på hva Backupbay.no har og si om det de driver med

Sitat av backupbay.no
Vi driver med import av datautstyr fra datasentere i Amerika. Vi selger utstyr som tidligere har vært brukt
Vis hele sitatet...
Dette ser ut som en grei tjeneste dette, men er usikker på om du får forbrukerrettighetene dine på gammelt og brukt utstyr ifra utlandet I forhold til Warranty, support eller reparasjon av produktet fra produsenten eller fulle forbrukerrettigheter mot selger, siden det beste selger kan gjøre er å bytte inn produktet med noen tilsvarende produkt som dem mest sannsynlig ikke klarer å få tak i lenger da det var et utgående produkt når du kjøpte dette

Og her kommer selvmotsigelsen: Du vill ikke kjøpe fra utlandet, pga forbrukerrettighetene dine, men du kjøper gjerne brukt utstyr fra noen som videreselger brukt utstyr fra utlandet, som mest sannsynlig ikke er dekket av rettighetene dine likevel, spesielt siden vi snakker om IT utstyr som er ut-datert i det minuttet du betalte for det.

Her mener jeg du da kan importere brukt hardware fra eBay til en mye billigere penge selv, med samme type rettigheter.

Ellers så er den pakken jeg satt sammen hva det ville kostet og sette opp en ny infrastruktur for en SMB bedrift på rundt 20 ansatte med dårlig planløsning på kontoret som dekker både kablet og trådløst via SFP og RJ45 kontakter

Kunne kanskje presset prisene litt mere ved å velge noen andre en Cisco, som HP, Juniper eller 3COM(eksisterer de fortsatt?) eventuelt D-Link som jeg bare har dårlige erfaringer med på forbruker siden, ikke prøvd noen av enterprise produktene deres så vet ikke åssen de er, ser godt ut på papiret vertfall.

Jeg kan komme med noe bedre forslag på infrastruktur til hjemmet ditt med da må du også file en del på krava dine og tenke på hva du trenger akkurat nå eller om hva som skjer av endringer om 3-4mnd og ikke hva som skjer om 4år

De 5 første stegene til å bygge et nettverk eller infrastruktur er:
1. Budsjett, Hvor my penger kan jeg bruke?
2. Oversikt, Hva har jeg av utstyr fra før?
3. Oversikt, Hva funksjoner mangler dere på nettverket, støtter utstyret ditt den teknologien du vil bruke?
4. Oversikt, Hva kan gjenbrukens og hva må byttes?
5. Planlegge etter at du har dobbelt sjekket at all informasjon over er korrekt

Ett annet lite tips å tenke på, verden er ikke en rosa boble der alt kommer av seg selv, spesielt i IT verden. Ofte er det bedre å ha et litt tregere men stabilt nettverk en at du skal ha det raskeste og nyeste og ustabile nettverket i gata.

Alle andre brukere av datamaskinen ser på det kun som et arbeidsverktøy og det er mer viktig for dem å ha en stabil arbeidsplanform uten for mye hindringer for at de skal få gjort jobben sin.

Nå som alt dette er sagt, så har jeg mine tvil på at du har 15 - 20 AKTIVE brukere på hjemme nettverket ditt samtidig, så hvis du kan komme med et saklig svar på hvordan nettverk du trenger per nå og til virken pris uten å spore av og blande inn masse piss som ikke har noe med saken å gjøre fra et rent nettverk mesig ståsted, så kanskje vi kan hjelpe deg med en løsning
Sist endret av knutazz; 18. mars 2016 kl. 13:09.