View Single Post
Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan godt bli avhengig av cannabis, jeg skjønner ikke hvorfor så mange påstår det motsatte. Og her snakker jeg ikke om at man er "avhengig" av å ta seg en blås etter en stressende dag, at man tar cannabis for å "slippe unna hverdagen", for å sove eller andre ting man måtte gjøre, men rett og slett avhengighet som bygger på de samme prinsippene som f.eks heroin- eller kokainavhengighet.

Δ9-THC fører til utslipp av dopamin i nucleus accumbens ved blant annet hemming av GABAerge nevroner i ventrale tegmentale området(VTA) og påvirkning av heterodime CB1+D2-reseptorer(cannabinoidreseptoren CB1 og dopaminreseptoren D2 "går sammen" og påvirker(forsterker) hverandres effekt). Økt utslipp av dopamin(og alle andre nevrotransmittere) fører til at hjernen forandrer seg for å motvirke denne unaturlige økningen, ved å nedregulere reseptorer(danne færre, "slå av"/bryte ned allerede tilstedeværende reseptorer eller minske effekten), effektivisering/øking av dopamintransportører og nedbrytingsenzymer eller flere intracellulære forandringer.

Denne adaptasjonen i det mesolimbiske dopaminerge systemet(bla. VTA, nucleus accumbens) skjer også ved andre rusmidler, som opioider, kokain og amfetamin. Når rusmidlene er ute av kroppen vil dopamin utøve mindre virkning, noe som medfører abstinenser(som kan være varierende).



Selv om det er THC-lignende stoffer, så er det ikke Δ9-THC som lagres.
Vis hele sitatet...
1. Fattet såvidt noe av det du skriver og regner ikke med at du ventet at folk ville gjøre men man kan ikke bli avhengig av cannabis, teoretisk sett ved det kjemiske mikkmakket der kan det sikkert være likheter, men hvorfor ser vi da hundretalls forskere og rapporter som konstanterer gang på gang at det ikke er avhengighetspotensial for cannabis? hvorfor merker ikke jeg en dritt etter 1 års nesten daglig røyking og fravær fra cannabis i 2 mnd?
Dette virker mer som kverrulerende snakk om grensene til definisjonen "avhengiget" og det er bare facking pedantisk