View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av vidarlo
Nei, men det er i hovudsak fordi det er regulert i ei særlov - og du har fortsatt mulighet til å bruke et utgitt verk, mot en lisens, som kan innebere økonomisk kompensasjon. Ein har også høve til å nytte utdrag av eit verk for kritikk av verket... Å samanlikne eit slikt klipp med musikk blir i alle tilfeller heilt på trynet. Eg trur ikkje opphavsretten vil dekke /framføringa/ av meir eller mindre dagligtale. Den bør iallefall ikkje det.

Så eg vil sei at dersom lydklippet vert nytta til å rette *sakleg* kritikk mot vedkommande, så er det ytringsfridom. Eventuell baksnakking vil i ekstreme tilfeller kunne bli sett på som injurierande.

Men alt i alt; lydopptaket er neppe ulovleg i seg sjølv, men brukt feil kan det opne for ei injuriesak tipper eg. Brukt rett kan det opne for ein sakleg kritikk.
Vis hele sitatet...
Man strl. § 390 om vern av privatlivets fred, i tillegg til ærekrenkelser. Det er kanskje ikke aktuelt her, uten at jeg vet hva læreren har sagt. § 145a kan også være aktuell, kanskje mest. Det er mulig at en skoletime kan regnes som et "møte" hvor alle elevene har tilgang. Hvis opptaket dreier seg om noe som er adressert til alle er det nok tvilsomt om lydopptaket rammes.


En undervisningstime kan falle inn under åndsverkloven (kanskje særlig § 1, 2.ledd 2) muntlige foredrag). En samtale, for eksempel i et klasserom vil fort kunne karakteriseres som et åndsverk.

Det er sent, så i steden for å prøve å forklare dette selv henviser jeg til en artikkel av Jon Bing kalt "Kommunikasjonsintegritet". (Å sitere heftig fra en artikkel om åndsverk blir kanskje litt vel ironisk).

Der menes det i hvert fall at en samtale er et åndsverk som vernes etter åndsverkloven (og dette sammenlignes blant annet med brev). Deltagerne har her enerett på lydopptak. Så kan det spørres om eleven som gjorde opptaket var en del av dette. Det er godt mulig. Hvilke muligheter man har til videreformidling hvis man bare er en av flere parter i et åndsverk gidder jeg ikke stresse mer med i kveld.

Så selv dagligtale rammes nok av åndsverkloven.

Og jeg er fortsatt ikke enig med deg når det gjelder ytringsfriheten, men det er egentlig bare en formalitet.