View Single Post
Artikkelen ligger desverre ikke på nett, men den stod i Reason Magazine.

Men her er en kommentar som gjorde at jeg fant den: http://www.cato-unbound.org/2009/04/...a-libertarian/

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Å ikke gi kvinner stemmerett er det ultimate formynderi i min bok.

Kvinner lener nok til venstresiden fordi kvinner er mer opptatt av langsiktig trygghet (mtp. barn og slikt, og at de er mindre fysisk konkuransedyktige vis-a-vis menn) kontra den uavhengige og risikosøkende mannen (som høyresiden gjerne vil gi "muligheten" til å utfolde seg selv gjennom å kunne risikere på eget initativ) som tradisjonelt oppfordres til å være dette.

Utgangspunktet for denne tråden er nok rimelig håpløst...
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i den første setningen, en kan så klart ikke konkludere med at løsningen er å ta stemmeretten vekk fra en gruppe som ikke stemmer som man ønsker. Men jeg er nysgjerrig på å finne ut hvilke virkemidler man kan bruke for å vinne flere kvinner over til å tro mer på frihet og liberalistiske idealer.

Jeg tror du treffer godt med det du sier om trygghet, selv om det er en stereotyp som teller mindre og mindre, er det nok på marginen riktig.

Men det er jo synd. Kvinners stemming på venstresiden kan sees på som et tragisk eksempel på at kvinnebevegelsens fremte fiende er kvinner selv. At de bare i kraft av å være kvinner stemmer for å redusere muligheten til å leve av egen kraft, men heller "bli tatt vare på".