View Single Post
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Skulle gjerne visst litt om forskjellig lønn, hva slags arbeid man holder på med, hvordan næringslivet er, er det vanskelig å få seg jobb etter utdanning?
Vis hele sitatet...
Av de jeg kjenner som tok Master fra UiB kom seg rett ut i arbeidslivet uten store problemer.
De fleste ligger på 400-500k, men jeg må bare nevne at skal du drive med programmering/IT så burde det være noe du kunne tenke deg å gjøre på fritiden. Penger burde ikke være en motivasjon.

Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Hvilke programmer kan være lurt å kikke på iløpet av "friåret" mitt? C+, Java, .NET er ord jeg har lest mens jeg har googlet rundt.
Vis hele sitatet...
Skal bare peke ut at det heter programmeringsspråk og rammeverk.
Men, er du HELT ny til programmering, så anbefaler jeg deg å starte med Python. Det gir deg en god forståelse for det vanskeligste innen programmering, problemløsning. Java eller C++ vill få deg til å slite med å skrive, ikke å løse problemet.

NITH/HiG bruker C++ og Java (om jeg husker riktig)
UiO/UiB/NTNU bruker Java. (Litt usikker på NTNU)

Jeg anbefaler også å ta en titt på Universitetet I Bergen.


EDIT:
Legge til flere svar:
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
UiO
Gratis studie og ligger i Oslo, eneste er at jeg er usikker på om ikke studiet er for bredt, og om man blir riktig fulgt opp på en så stor skole.
Vis hele sitatet...
Fra det JEG vet har UiO et særdeles godt miljø innenfor IT. De har blandt annet hatt egen stand på TG de siste 2 årene og har en egen bar for IT studenter.
Sist endret av Foxboron; 9. september 2013 kl. 01:12.