View Single Post
Bedlamite
Novice's Avatar
624
tok ett utdrag fra en av de nye paragrafene "Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov.".. så det største som skjer er at vi kommer ut av gruppen land som har statsreligion.. Norge er fortsatt ett kristent land, vi bare prøver å innføre ekte religionsfrihet

her er en annen paragraf som ble opphevet "Medlem af Statsraadet, der ikke bekjender sig til Statens offentlige Religion, deltager ikke i Behandlingen af Sager, som angaa Statskirken." det betyr at det var kun kristne statsråder som hadde mulighet til å stemme på dette, og at nå kan en statsråd stemme på hva den vil uten tanke på religion..

Dette er grunnene jeg vet om nå til at jeg er kjempe glad for at de er skilt



Og til de av oss som ville hatt folkeavstemming (jeg personlig er for direkte demokrati, og da automatisk litt imot indirekte) "http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/regpubl/prop/2011-2012/prop-71-l-20112012/2.html?id=675341" her står det om loven, og man kan tydelig se at saken har vært oppe til diskusjon siden 2008.. siden det har vært lite snakk om det i medier ser jeg på det som ett klart tegn på at befolkninga ikke bryr seg mye om denne saken.. og det har vært stortingsvalg i perioden, siden alle partiene var enige har man mest sansynlig stemt på de som stemte for dette ( I et indirekte demokrati har du da stemt for dette også, enten man ville det når man stemte eller ikke)




Jeg syns tanken til oransje, at alle burde tvangsutmeldes fra gamle statskirka for å se hvor mange som ble medlem igjen, var utrolig lur og interesang...