View Single Post
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Vi diskuterte faktisk dette temaet litt i religionstimen idag, mtp. at det er en relativt stor sak fordi religionsfaget har hatt en del fokus på fordelene og ulempene ved å ha statsreligion.

Personlig liker jeg at statskirken avskaffes, da de som faktisk er interesserte i å dyrke sin religion (I dette tilfellet protestantisk kristendom (?)) får dyrke sin. De får selvfølgelig ulempen som er at de ikke får statsstøtte lengre, men siden kirker og slikt sees på som historiske bygninger, så tror jeg at en del midler går til å holde disse bygningene i forsvarlig stand mtp. framtida.
Jeg er et menneske som er veldig kritisk ovenfor religion, men bryr meg særs lite om folk holder den for seg selv. Dermed synes jeg at det er fint at kirken og staten skiller lag, slik at jeg vet at skatten går til de mer viktige tingene i samfunnet idag: Skoler, veier (Spesielt her på vestlandet) og lignende, da spesielt skolene får merke at det er forfall på gang.

Nå er jeg ganske sikker på at argumentene mine enten er feil eller elendig oppbygd, men jeg håper de fleste skjønner hva jeg mener. Jeg som ikke-troende har ingenting imot religionene i verden, og er optimistisk til et adskilt religion-til-stat-tiltak, og håper at skattepenger og slikt blir mer optimalt fordelt.

Forøvrig bryr jeg meg ikke om jeg mister fridager, da jeg møter opp om jeg må, fridag eller ikke.

Also, 1.500 innlegg, woo!
Sist endret av Deadlock Radium; 16. mai 2012 kl. 00:43.