View Single Post
Den eneste grunnen til at man blir religiøs er fordi man vokser opp med religiøse foreldre (STORT SETT), eller at man er en svak person som har gått på en knekk i livet å finner trøst i religion (typ fengselsinnsatte som blir "frelst" av Jesus, hva nå enn det betyr).

Evolusjonsteorien er fakta (det er fortsatt en teori, men det er tyngdekraften også).

Når man er barn har man lett for å ta til seg alt som fakta, som foreldre eller eldre sier. Dette er en bra overlevelses mekanisme som øker sannsynligheten for at du overlever å sprer genene dine. For å ta et eksempel, foreldrene dine sier at du må se deg til venstre og høyre før du krysser veibanen. Det er noe du blindt adlyder uten å stille noe særlig spørsmål ved det.

B.F. Skinner er kjent for sitatet "Give me a child, and I will shape him into anything" Dette her kan man fort se stemmer ved å se på kinesiske idrettsutøvere. Man blir formet som person når man er barn, det er derfor også traumatiske opplevelser som barn har stor sjanse for å føre til psykiske problemer når du blir voksen.

Vokser man opp med religiøse foreldre så er sannsynligheten for at du selv blir religiøs veldig stor. Bare se for eksempel i Afghanistan og USA. Tror du virkelig det er tilfeldig at så å si alle som bor i Afghanistan er muslimer? Og at hvite personer i USA blir kristne? Eller er sannsynligheten større for at de kun vokste opp i et hjem med den og den religionen?

Hvis man tenker tilbake på barndommen sin, så tok man alt foreldre sa som fakta. Derimot når jeg nå er voksen å tenker tilbake, så er ikke foreldrene mine over gjennomsnittlig intelligente, å det er mange ting jeg er uenig med dem i.

Religion er kun en "bieffekt" av overlevelses mekanismen til mennesker, å det ble innført i en periode hvor man ikke hadde noen anelse om noen som helst ting. Men det blir ført fra generasjon til generasjon som kreft, å etter min mening så er det å formidle noe som ikke har et snev av bevis psykisk barnemishandling på sitt verste.

Det er også psykisk vanskelig når du først har trodd på en religion å løsrive seg fra den i frykt av det man har blitt lært om helvete etc, også fordi man er redd for å innse at man har kastet bort en stor del av livet sitt i å leve i et falskt håp, så er det jo også mange som er redd for å innse at det er kun det livet her man har. Legger til en kort video fra Sam Harris som forklarer det med sjel og døden https://www.youtube.com/watch?v=NQLypwgqefc

Det er mange som ikke har en grunnleggende forståelse på biologi å evolusjonsteorien, setter man seg inn i dette så gir det fort mening.
Sist endret av Kailua; 3. mars 2015 kl. 19:30.