View Single Post
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Er når jeg ser folk som kritiserer bondene på denne måten at jeg skjønner hvorfor jeg hater byfolk. Sett dere LITT mer inn i hva en bonde faktisk gjør, og hva som må til for å drive en gård. Om det skulle bli krig i Norge, skulle dere hoppe på motorbåten og dra til Usa for å kjøpe melk og kjøtt? Vi er avhengig av å kunne forsyne oss selv, og norske matvarer er av fantastisk kvalitet.

Mine to femtiøringer.

Og du over meg som sier bondene ikke gjør annet enn å ta imot trygd, ta deg sammen gutt!
Vis hele sitatet...
Familien min er faktisk bonde familie fra Telemark og bor da "på landet", så er ikke bare byfolk som ikke liker måten ting fungere. Forøvrig spiller krig liten rolle siden vi ikke har en hær som kunne forsvart oss mot noen andre land i verden.

Alltid artig når "bygde-dyret" våkner opp på forum diskusjoner med en enorm ereksjon og ett brennende ønske om å rettferdiggjøre subsidiene sine. Problemet er jo at alle som forsvarer det at vi har bønder snakker så varmt om å være selvforsynte, spesielt i tilfelle en krig, så la oss se litt nærmere på hvor selvforsynte vi er:
-Vi importerer nesten alt av medisiner.
-Vi produserer nesten ikke medisinsk utstyr.
-Vi produserer ikke våpen.
-Vi produserer nesten ikke ammunisjon.
-Vi produserer nesten ikke bildeler.
-Vi har nesten ingen soldater.
-Vi produserer mye av maten vi selv trenger (80%).

Listen bare fortsetter; Så med dagens selvforsyningpolitikk ville 20% av befolkningen død av sult, vi hadde ikke kunnet forsvare oss mot fiender da hæren er nedgradert til de grader. Vi ville sakte ha død av forkjølelser mens bilene være og transport generelt brøt sammen. Høres fornuftig ut.

Det skal dog sies at HVIS vi lot de store bøndene gjøre akkurat som de ville, og utvide som de ville kunne vi ha blitt en EKSPORTØR av mange landbruksprodukter, men det gjør vi ikke siden de ville kunne utkonkurrere småbøndene som har fire griser og ti kuer som han skal leve av. Så bruk ikke dette med mat som argument, hadde vi vært fornuftige hadde vi lat de store bøndene utvide og produsere som de fille uten reguleringer på gårds-strøelse slik som vi lar andre firmaer og foretak gjøre.

Pr i dag taper vi faktisk penger på matproduksjon.