Tråd: Danby Choi
View Single Post
Nå mener jo jeg at å fyre seg opp om woke og kanselleringskultur, er det som er å skape og lete etter problemer. Men eksemplene var fine. Disse trenger ikke å inngå i noe som helst begrep som "woke" men derimot bli behandlet som enkeltsaker.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg også gidder å ta diskusjonen selv. Jeg syntes at det er synd at alt mulig av enkeltsaker får en politisk slagside. Fordi det er uten tvil en sterk konservativ politisk undertone i Woke begrepet. Primært rettet mot venstrestillte stemmer typ miljøaktivister, feminister og kjønnsaktivister.

All progressiv politikk blir dratt inn under den svært praktiske karikaturen som en kan skyggebokse mot. En karikatur som omhandler ørten forskjellige grupper, med ørten forskjellige mål, og ørten forskjellige midler. Der man velger de mest ekstreme eksemplene fra de mest ekstreme menneskene i de aller mest ekstreme grupperinger.

Jeg er for at vi skal gjøre mer for klima. Men jeg kaster ikke suppe på malerier, limer meg fast i veien, eller anmelder om noen kommer inn i min "safe space" (hva enn det er). Fordi alle de greiene der er bare det mest ekstreme hendelse av det ekstreme folka. De bittesmå videosnuttene og avisartikkelene som dras ut av kontekst og mates inn i dagens medielandskap som er ufattelig god til å forstørre konflikt.

Woke karikaturen er en ufattelig potent meme.
* Den får de som tror på den til å tro at de er i offerrollen (kansellert).
* Den latterliggjør motstanderne og får dem til å fremstå som svake (krenket, snøflak).
* Men samtidig så fremstår det som en stor og sterk gruppe som konspirerer sammen (universiteter, pressen, bedrifter) som må stoppes.

Og den får proponentene sine til å tro at samfunnet er i ferd med å rakne på grunn av en felles fiende.

Woke har flere av trekkene til effektive karikaturer - det burde en klare å innrømme selv om man fortsatt mener det er et problem.

Personlig mener jeg det er bullshit. Jeg mener at om du bruker ordet woke uironisk så viser du en manglende evne til å tenke kritisk på enkeltsaker og vil heller gruppere en uendelig faksjon med handlinger, motiver og enkelthendelser inn i en enkel, morsom, og lettfordøyelig konsept. Eller så er du ikke ute etter å ha en debatt i førsteomgang og ønsker bare å være litt lættis.

Eller så tjener du penger på det. Det er få kundemasser som er så enkel å selge til som en kundemasse som er sint og frykter en fiende. Nå kan jeg ikke snakke for motivasjonene til Danby, men hadde Subjekt omsatt for 12 millioner i året om han ikke importerte anti-woke posisjonen hans?

Jeg snakker også av erfaring da jeg tjente hundretusener på å lage SJW compilations i 2015/2016. Sinte folk er så sinnsykt manipulerbare og har skyyyyhøy engasjement i sosiale medier. Det finnes ingen basal emosjon som får folk til trykke, kommentere eller dele mer. De tror på hva enn du forteller dem så lenge det passer virkelighetssynet deres. Motstemmer, selv fra innholdsprodusenten selv tilbakevises plett. Det er ikke rom for nyanse, det er bare rom for sinne.

Woke er en digital fantasi. Og folk som blir sinte av det burde våkne opp og innse at innholdsprodusenter bruker dette sinnet for engasjement og spredning i sosiale medier.

Jeg tror Danby klarte å selge deg en bok OP.

Woke er en moderne politisk karikatur som er utrolig effektiv for å gjøre unge menn sinte, politiske aktivert og inntektsgivende
Vis hele sitatet...