View Single Post
grenair's Avatar
Trådstarter
63
Tusen takk for raske svar!

Sitat av Insidejob Vis innlegg
Du bør ikke mikse lyd med hodetelefoner, da bør du heller ha et par gode høyttalere. Hodetelefonene bør bare brukes til å kontrollsjekke. Ellers kan det være lurt å høre på miksen på andre høyttalere i andre rom, tenke over hva du hørte der og ta det med tilbake i mikserommet. Ellers kan det også være at innspillingen bare ikke holder mål. Man kan ikke ordne alt i miksen heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis klar over dette. Sparer opp til noen studiohøyttalere (tenker å bruke 3-4k). Men hodetelefonene kostet meg bare 1500 kr, og tenkte dette var en grei rask løsning Burde jeg ta utgangspunkt i Pc-høyttalerne fremfor disse? (PC-høyttalerne er et par år gamle, men fungerer).

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Først og fremst, laptop-høytalere kan ikke gjengi frekvenser under 200 hz på en tilfredsstillende måte. Og det er selvsagt helt uavhengig hvor bra mixen eller mastern sitter.

Hva som er årsaken til at mixen din ikke låter konsekvent når du A/B-tester er umulig å si da jeg ikke har tilgang til låta. Men et generelt tips er at det sjeldent er dine inserts eller sends som har skylden for en dårlig mix når du er nybegynner, jeg ville lett i råmaterialet du benytter deg av. Det vil si de opptakene eller samplene du benytter deg av, og selvsagt lydnivå og panorering mellom disse.

Kjøp mix og masterings-bøker innenfor din relevante sjanger og begynn å les, ved siden av aktiv lytting selvsagt. Det tar tid. Invester også i et par skikkelige monitorer og headphones, det vil endre din verden Jeg fikk feks mine Adam a7 av frifond for en del år tilbake.
Vis hele sitatet...
Laptop-høyttalere er ikke noe å høre musikk på nei, hehe. Er like avskylig som mobiler omtrendt. Men bruker likevel laptop-høyttalere til testing av lyden (sammen med et par andre "vanlige" høyttalere folk bruker).

Jeg jobber nesten bare med midi. Altså, jeg bruker svært sjeldent samples. Men herjer en del med vstene (EQ og ulike effekter), så det kan kanskje være noe her. Er litt forsiktig med panorering. Drar ingen lyder ekstremt mye til høyre/venstre, hvis det var det du mente

Har du noen anbefalninger til mix/masterings-bøker? Jeg er veldig interessert i det her, og ønsker å lære mye mer om det! Kanskje helst noe som ikke går veldig i dybden på èn sjanger, men miksing av musikk generelt Ikke så dumt å begynne "tidlig" (er 18 år), med å lære om dette. Kanskje jeg finner ut at jeg ønsker å jobbe innenfor emnet, hehe.