View Single Post
Norge er alliert med Russlands fiender og er dermed effektivt en fiende av Russland. Russland spionerer på Norge, ser ut til å forsøke å trenge seg inn i datasystemer via hacking og forstyrrer/jammer forsvarets kommunikasjoner. Hvis det er i Russlands interesse å svekke USA og dets allierte, så er det i Russlands interesse å destabilisere Norge, jeg ville sagt at det er irrasjonelt å tro at Russland ikke hadde forsøkt å gjøre som så hvis de fikk muligheten, da de eneste argumentene jeg kan se for meg imot det er basert på etiske prinsipper den russiske regjeringen ikke ser ut til å verdsette.

Hva Norge tjener på at Ukraina kjemper mot Russland er at Russiske ressurser som ellers kunne vært brukt på et vis som er mer skadelig for Norge/NATO, direkte eller indirekte, blir slukt av krigføringen. Det Russiske militæret bruker opp vervede og militært materiell som de vil måtte bruke tid og penger på å erstatte, til den grad det er mulig. Den russiske regjeringen møter også økt press internt i landet.

Mens Russland kjemper mot Ukraina blir evnen deres til å utføre diverse andre aktiviteter svekket og landet vil være i en verre tilstand enn de ellers hadde vært skulle en krig med NATO begynne. Det beste er om Russland taper og det nest beste, pragmatisk sett, er at de slåss så lenge som mulig og mister mest mulig.