View Single Post
Jeg ser ikke på trygemottakere som snyltere da jeg vet at flertallet av de har reelle sykdommer. Grunnen til at systemet er så lett å utnytte er vel at det er mange sykdommer og lidelser som er vanskelige å bevise og for at de som ikke har en sykdom som kan "bevises" skal falle utenfor systemet må det være et veldig lavt beviskrav i noen tilfeller. Skjønner at folk faller for fristelsen når man kan få nesten like mye som noen i fullt arbeid, jeg f.eks har en kompis som får 2k mindre enn meg i måneden selv om jeg har en 100% stilling. Men trygdenivået må og ligge så høyt for at de skal få et verdig liv så fra min synsvinkel er det ikke så mye å gjøre med det. En ting jeg føler vi kan legge mer fokus på er få trygdemottakere ut i 20%,30%, osv stillinger etter hva de klarer, da mange av de er friske nok til dette selv om de ikke er friske nok til fulltid. Nå så lønner det seg ikke for de å få en slik stilling etter hva jeg har forstått da de vanligvis ikke vil tjene noe mer på dette eller i værste fall få mindre utbetalt i måneden, ved å gi de en kompensasjon for å jobbe tror jeg vil lønne seg for alle parter. Hvordan vi skal bli kvitt trygdesnylterne har jeg ingen forslag til da alle tiltak antageligvis vil gå utover de som rettmessig har krav på trygd.