View Single Post
Sitat av Torepia Vis innlegg
Jeg er enig i at det er mye å hente på spise mindre kjøtt og mer grønt, men jeg skjønner ikke poenget med å være 100% "avholds" fra kjøtt. Nå er det sikkert mange forskjellige grunner til at folk velger å være veggis, men hva er egentlig hoved argumentet? Er det for miljøet? Er det pga. de synes synd på dyrene? Er det pga. de rett og slett ikke liker kjøtt?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig noe som varierer fra person til person.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ment å ment. Hadde vi vært "ment" kjøttetere hadde vell vi ikke hatt tennene våre slike som de er. De passer slettes ikke bra til kjøtt. Se bare på dyr som er kjøtt-etere også videre, som har kraftige store, spisse tenner og sånt.
Vis hele sitatet...
Vi har hoggtenner, noe ekstremt få rene planteetere har. Både tennene våre og fordøyelsessystemet vårt er tilpasset både kjøtt og plantekost.

Til de som snakker om ernæring.. Man kan helt fint få i seg alt man trenger med vegetarkost, men man må være litt mer påpasselig på at man spiser riktig. Det er dessuten sjelden et godt argument mot vegetarianisme, da de fleste som bruker dette platte argumentet er fjortenåringer som lett hadde gått året rundt på Grandiosa og Cola hvis ingen foreldre var der for å lage mat for de, uten å ofre en tanke på den mangelfulle ernæringen.

Sitat av G4ndj1
Hvis man leser OT igjen, vil man se at jeg ønsket en diskusjon om hvorfor Norge er spesielt høyt på statistikken over kg kjøtt konsumert pr innbygger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil kanskje tro det er på grunn av at vi har så god råd. Kjøtt er dyrere enn grønnsaker, rotfrukter o.l., noe som en del steder kan begrense inntaket, men når er vi er blant de med best råd og billigst mat i verden, så har vi råd til mer kjøtt.

Kjøttproduksjonen er et voksende problem både med tanke på miljø og etikk, så jeg er enig med DonTomaso i at vi burde senke inntaket. Noen måter å gjøre dette på er å heve kravene for dyrevelferd og senke subsidiene for kjøttproduksjon. På den måten vil produksjonsprisen gå opp, og salgsprisen vil følge. Dette vil sannsynligvis senke forbruket og være positivt for miljøet, samtidig som det løser en del av de dyrevernetiske problemstillingene et industrialisert landbruk fører med seg.