View Single Post
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Å sammenligne mensen med hårvekst syns jeg er urimelig. Alle kvinner har mensen, med mindre de bruker hormonprevensjon.
Vis hele sitatet...
Som forsåvidt heller ikke er gratis i de fleste tilfeller.

For noen år siden kom menskopp på markedet som et billigere og mer miljøvennlig alternativ til bind og tamponger. Det er også mye bedre for skjeden å bruke menskopp fremfor tamponger. Jeg har hatt et par traumatiserende opplevelser med den jævla koppen dog, så jeg bruker det ikke selv (enda).
Vis hele sitatet...
Det er bedre mtp sopp, og du slipper å bytte så ofte, men det er en viss fare for at det svekker skjedeveggen. Dette er ikke forsket så mye på. Kvinner som har født har ofte svak skjedevegg uten å vite det. Tyngden fra koppen, særlig hvis man drar i den eller presser nedover med vakuumet på, kan føre til prolaps. Dette er en relativt vanlig tilstand, som kan være ganske plagsom. Jeg har brukt menskopp en del, og det er behagelig og praktisk. Men jeg må klippe av det håndtaket, og da er jeg avhengig av å bruke bekkenmuskulaturen for å få den langt nok ned til å få tak i den og løsne vakuumet. Jeg sluttet pga risikoen med det.

Tenker at skattepengene mine kan gå til mye annet enn gratis bind og tamponger. Banner sikkert i kirka som kvinne når jeg sier det, men la gå.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg er enig. Folk har veldig mange ulike behov som medfører urettferdige utgifter, uavhengig av kjønn. Det er bedre å sikre en levelig inntekt til de fattigste, så man faktisk har råd til det man trenger. De fleste med noenlunde normal inntekt har ikke problemer med å kjøpe sanitetsprodukter, som med deg så var det sammenligningen jeg reagerte på. Som om det er et enormt privilegium for oss å få ha dette behovet vi kan håve inn gratis produkter til. Finnes plenty av andre feministhauger å dø på
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 19:02.