View Single Post
Sitat av Alene123 Vis innlegg
Så det du sier er at om man er deprimert så er det ingenting å gjøre? Nei, er ikke sånn det fungerer du. Vi kan være enige om å være uenige.
Vis hele sitatet...
Det sa jeg aldri. Men at hvilken type behandling som vil ha best effekt avhenger av grunnen til at man er deprimert.

Det er det samme som når man behandler en smertepasient. For å finne ut hva som vil fungere best så er det viktig å først vite hvorfor man har smerter. Først og fremst hvilken type smerte pasienten har.
Ett eksempel er tannpine. Der vil ofte Ibux på 600-800 mg ha mye bedre effekt enn paracet og paralgin forte. Med mindre man tar mer paralgin forte enn man har lov til.

Sitat av frilansloser Vis innlegg
Du høres ut som noen som ikke tror på at Berg og dalbaner ikke kan kurere kjedsomhet. En psykolog/terapi kan definitivt hjelpe med depresjon. Men hvis man er bestemt på forhånd på at noe ikke skal fungere, så kommer det nok ikke til å fungere nei.
Vis hele sitatet...
En Berg og Dalbane vil hjelpe så lenge du er på Berg og Dalbanen. Den tekniske forklaringen på dette er gjerne at opplevelsen på å kjøre på en Berg og Dalbane får kroppen til å skyte deg mer full av adrenalin og dopamin. Og sikkert også serotonin.

Jeg sa aldri at en psykolog/psykiater ikke vil hjelpe. Men at det spørs på hvilken type depresjon han har hva som vil hjelpe. Det finnes mange forskjellige typer depresjoner, som har flere forskjellige grunner til at de har oppstått. Det samme er det med angst og også psykoser.

Ellers ville alle hatt effekt av antidepressiva og alle med psykoser ville hatt effekt av alle medisiner mot psykose.
Sånn er det ikke fordi hvorvidt man vil få god effekt av behandlingen avhenger av årsaken til at man er syk.

For å finne ut hva som fungerer best for personen denne tråden handler om så må han og hans fastlege (gjerne i samarbeid med DPS) finne ut hva som er grunnen til depresjonen.

Mitt forslag er derfor å utelukke eventuelle fysiske årsaker ved å bla. Ta forskjellige blodprøver hos legen før man begynner å anstrenge seg for å komme til en psykolog eller psykiater. Men man kan gjerne gjøre begge deler samtidig.

Poenget mitt er at det ikke hjelper å åpne opp om følelsene sine til en fremmed og fortelle om alle gangene du har blitt behandlet dårlig som liten, visst grunnen til at man er deprimert er f.eks. En fysisk sykdom i hjernen som har ført til at kroppen produserer svært lite serotonin og dopamin, av de typene som påvirker humøret.

Sitat av robhol Vis innlegg
Dårlig idé. wtf?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en dårlig ide dersom dette er noe begge ønsker og begge stoler 100% på hverandre.
Det er mer vanlig enn hva man skulle trodd.
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.